Youtube nu știe cum și de unde să facă bani

Daniel

De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist.
Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

Cred că știe toată lumea ce e Youtube. Te poți uita la clipuri video, muzică și o grămadă de alte chestii fără să plătești, dar trebuie să asculți sau să vezi reclame.

Modelul acesta de business e destul de des întâlnit și împământenit pe internet astfel că suntem obișnuiți cu el. Dar Youtube e uriaș și costurile sale sunt (probabil) și ele foarte mari. Nu știm exact câți bani produce Youtube sau dacă e măcar profitabil pentru că Google nu vrea să ofere astfel de informații.

Unele estimări vorbesc despre 10 miliarde de dolari venituri, marea majoritate provenind din reclame. Dar Youtube încearcă să facă bani și din alte surse și de ceva ani tot încearcă să vândă abonamente plătite (youtube red) care oferă acces la conținut care nu e disponibil gratis pe platformă.

Mai nou însă, Youtube a anunțat că vrea să facă niște schimbări la abonamentele sale. Astfel, în loc de de un abonament plătit, avem:

Pare confuz și complicat? E ok, nu e vina ta, e confuz și complicat pentru că Youtube e o platformă condusă de ingineri, nu de economiști sau oameni de vânzări, iar asta se vede în felul haotic în care Youtube / Alphabet (compania care deține Google și Youtube) își structurează oferta, serviciile și prețurile.

De ce se îndepărtează Youtube de reclame?

În primul rând Youtube nu renunță la reclame, asta trebuie să fie clar. Reclamele sunt și vor fi principala sursă de venit pentru ei, cel puțin pentru câțiva ani de acum înainte.

Dar Google / Alphabet (compania care deține Google și Youtube) și Youtube încearcă de ceva vreme să reducă dependența modelului său de business de reclamele afișate. De ce?

Pentru că în 2017 Facebook și Alphabet (Google+Youtube) dețineau deja 84% din piața de reclame online, ceea ce înseamnă că veniturile din reclame vor crește în viitor, dar într-un ritm mult mai scăzut pentru că pur și simplu nu mai e loc de crescut. Mai mult ca sigur că pe măsură ce acel 84% crește Alphabet și Facebook vor începe să se bată pentru reclame iar asta va duce prețurile în jos. Va fi așadar nevoie de noi surse de venituri, iar sistemul pay per view (”dai cu banu ca să vezi programu”) e o variantă bună de a face bani.

Mai e apoi problema adblockerelor, acele progrămele care, odată instalate în browsere blochează reclamele. Rata de adopție a adblockerelor variază în funcție de țară și categorie de vârstă, dar în 2016 618 milioane de dispozitive blocau reclame, din care 318 milioane dispozitive erau telefoane mobile. Mai e apoi și problema setărilor aduse de aceste reclame pe siteuri, trackerele online fiind o durere în fund majoră.

Problema Youtube cu abonamentele

Youtube/Google/Alphabet nu prea au experiență însă în a lucra cu abonamente, servicii de streaming, servicii premium sau alte chestii similare pentru că, în esență, ele sunt companii care livrează reclame.


Ținem legătura pe mail?

Dacă îți place articolul te poți abona la newsletter-ul și vei primi mail, odată pe săptămână cu ce articolele am scris. Fără spam! Fără mizerii!


Comparați oferta confuză de mai sus a Youtube cu felul în care arată un abonament la Amazon Prime, serviciul echivalent de la Amazon:

Prime members also enjoy exclusive access to movies and TV shows, ad-free music, Kindle books, 30-minute early access to Lightning Deals and unlimited photo storage. Amazon Prime is just £7.99/month. Cancel anytime. 

Pe scurt, la Amazon ai un preț unic și o listă de servicii incluse. Prețul e pe lună și poți anula oricând. Clar, scurt și la obiect.

Iată cum arată structura de preț la Youtube (sursă Engadget pentru că în UK nu e disponibil):

După care urmează un FAQ (Frequently Asked Questions) în care ți se explică ce primești,  ce nu primești și cum funcționează:

Așadar ai servicii incluse, servicii excluse, servicii care se suprapun și la care e posibil să ai acces, servicii care se suprapun, dar nu ai acces. Ce spune asta despre Youtube și Alphabet / Google?

Că sunt novici în lumea abonamentelor și că au construit un business la Youtube centrat pe reclame, nu pe conținut aflat în spatele unui paywall.

De ce discuția asta?

Pentru că intrăm într-o nouă eră a internetului, în care reclamele nu mai pot oferi suficiente venituri pentru toată lumea. Așa că vom vedea din ce în ce mai multe paywall-uri, abonamente premium și alte modalități de creștere a veniturilor. Nu toate business-urile vor reuși să facă această trecere iar senzația mea e că Youtube va avea serioase probleme pentru că:

  1. Întreaga idee din spatele Youtube e axată pe ideea de ușurință în accesare pentru useri. Orice paywall sau obstrucție în acest sens va face accesul dificil și va împinge userii spre alte soluții.
  2. Conținutul de pe Youtube e generat de useri în mare parte, cu excepția notabilă a clipurilor muzicale, dar acolo există deja concurență venind din partea unor servicii de streaming de muzică. Conținutul generat de useri e dificil de monetizat prin paywall pentru  că nu se va ridica la nivelul celui profesionist decât rar. Un model bazat pe reclame are mai mult sens pentru conținut generat de useri.

Și uite așa în câșiva ani oamenii se vor plânge că nici youtube-ul nu mai e ce-a fost și cum pe vremea lor era mai misto și, important, gratis.

About the Author

Daniel
De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist. Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

Be the first to comment on "Youtube nu știe cum și de unde să facă bani"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*