Whatsapp – dacă nu reclame atunci ce?

Atunci când a apărut Whatapp era una dintre puținele aplicații de mesagerie și voce care funcționau decent. Nu mă pricep la detaliile tehnice, dar cert e că oamenii au făcut ceva bine. De fapt, au făcut lucrurile atât de bine încât aplicația a devenit populară foarte rapid.

Ideea declarată de a face bani a celor care au pus pe picioare afacerea a fost următoarea: primul an e gratuit, apoi îți luăm 1 dolar pe an pentru a folosi aplicația. Faza cu 1 dolar pe an a fost mai mult o chestie de marketing probabil pentru că nu a părut niciodată credibilă.

Facebook a decis să cumpere aplicația, deși avea propriul Facebook Messenger. Nu a fost totuși o surpriză atât de mare, având în vedere că Messengerul era o aplicație teribil de greoaie și nu foarte atractivă pentru utilizatori.

Odată cu achiziția acestei aplicații pe o sumă considerabilă a devenit evident că acea taxă de 1 dolar / an nu va mai fi introdusă, ceea ce a făcut multă lume să se întrebe: din ce va face Whatsapp bani atunci?

Răspunsul cel mai la îndemână a fost, evident următorul: din reclamă, la fel ca Facebook și Instagram. Ei bine, se pare că nu (via Profit.ro):

Surse anonime din cadrul companiei, citate de Wall Street Journal, spun că Facebook a făcut un pas înapoi în ceea ce privește reclamele în WhatsApp și nu va mai afișa publicitate în populara aplicație de chat.
În schimb, Facebook se va concentra pe dezvoltarea de facilități pentru utilizatorii de business, care rămâne o cale alternativă de monetizare a aplicației.

E însă realistă povestea cu utilizatorii de business? Deja există destul de multe aplicații de comunicare pentru zona de business, începând cu cea mai bine așezată dintre toate: Skype, care vine la pachet cu Office și Windows. Îmi vine greu să cred că vor reuși să pătrundă în zona business. Și atunci?

Din ce poate scoate Facebook bani din Whatsapp?

Ei bine, cred că cele 19 miliarde plătite de Facebook pentru Whatsapp în 2014 au avut drept scop scoatere din schema a unui potențial rival. Whatsapp, cu 1,5 miliarde de utilizatori e o platformă la fel de populară ca Facebook. Spre deosebire de Facebook, permite comunicarea asimetrică, ceea ce face ca aplicația să fie atât un rival pentru Facebook, dar și o aplicație complementară Facebook-ului așa cum explică Ben Thompson de la Stratechery.

Și totuși 19 miliarde sunt o sumă imensă pentru a scoate din joc un rival, nu? Facebook (compania, nu aplicația) e o fermă de extras date ale utilizatorilor, un loc unde se întâlnesc informații venite din Facebook aplicația, Instagram și Whatsapp. Practic Facebook poate extrage informații despre utilizatori din Whatsapp și să le împerecheze cu cele de pe Facebook, pentru a crea un profil și mai detaliat al utilizatorilor săi. Acel profil nu e vândut nimănui (stați liniștiți, nu sunt proști) pentru că Facebook se folosește de acele informații pentru a afișa el reclame propriilor utilizatori.

Cred că asta e chestie cea mai dubioasă când vine vorba despre felul în care fac bani platformele sociale: le e mai ușor să ofere aplicația pe gratis decât să ceară bani. Dacă ai plăti pentru a folosi aplicația, fie și o sumă simbolică de 1 dolar / an, atunci ți s-ar părea scandalos să ți se ia informațiile personale din conversații de exemplu și din agendă și să fie folosite pentru reclame.

Dar dacă aplicația e gratuită se pare că oamenii acceptă mult mai ușor ideea de a li se folosi datele personale. Ca o paranteză, majoritatea oamenilor au o viață plictisitoare și irelevantă așa că nu pierd nimic dacă cedează informațiile astea.

În fine, ca o ultimă idee pe partea de monetizare din reclame: cei doi fondatori ai Facebook au urât complet ideea asta și au modificat chiar regulamentul la un moment dat termenii și condițiile aplicației pentru a spune că nu vor afișa reclame. Se pare că există

Revenind la Whatsapp, întrebarea rămâne:

Va încerca Facebook să monetizeze aplicația asta altfel? 

Facebook (compania) are ca principal mod de a face bani vânzarea de reclame. A renunța complet la ideea afișării de reclame mi se pare o greșeală strategică. Ori Facebook nu sunt naivi, sunt și ei conștienți de toate chestiile pe care le-am amintit mai sus.

Ceea ce mă face să cred că toată povestea asta e o chestie temporară. Facebook Messenger are reclame în aplicație, nu văd de ce nu ar avea și Whatsapp. Facebook testează și colaborări pe partea de business to consumer, cu boți de whatsapp care să interacționeze pe aplicație cu consumatorii. Eu spre exemplu primesc notificări de la Netflix prin aplicație. E și ăsta un mod de a face bani, dar întrebarea e cât de profitabil poate fi.

În același timp probabil că trebuie menționat că nu e mult spațiu în aplicația de mesagerie pentru reclame. Asta presupunând că nu îți apare reclama direct în chat, ceea ce nu ar fi deloc user-friendly.

În India aplicația e folosită și pentru a trimite bani între utilizatori, o idee foarte interesantă și care poate avea sens. Dar asta ar deschide ușa a numeroase complicații pentru Facebook în Vestul Europei și SUA. Nu e exclus însă să își asume genul acesta de modalitate de a monetiza aplicația în alte regiune (Asia, Africa etc.).

Sincer, cred că Facebook știe că are ceva valoros în Whatsapp. Dar, cred că încă nu și-a dat seama cum să scoate mai bine bani din aplicație. În același timp o platformă precum Whatsapp e mult prea mare pentru ca Facebook să nu o considere un rival. Fix din cauza asta a și cumpărat aplicația, chiar dacă nici acum nu știe să o monetizeze.

Ce nu îmi convine mie

Nu îmi plac companiile care nu au un model de business care are sens financiar. Adică o aplicație precum Whatsapp are nevoie de o infrastructură masivă pentru a funcționa. Când văd cheltuieli masive, dar venituri incerte atunci mă gândesc că:

  • platforma respectivă nu va avea viață lungă pentru că depinde de finanțare externă. La un moment dat banii se vor opri, caz în care eu va trebui să mă orientez spre altă platformă.
  • platforma respectivă va trebui să găsească modalități de a se finanța singură. Asta înseamnă de regulă să tăie din cheltuieli și să crească veniturile. Ori asta nu se poate face fără a renunța la anumite funcționalități sau a le face disponibile doar contra-cost. Actualizările devin mai rare iar seviciul în general devine mai prost.

Nu întotdeauna se ajunge la așa ceva. Exemplul cel mai bun e Skype, care a devenit parte din pachetul Microsoft Office și implicit a devenit soluția de comunicare folosită pe zeci de milioane de calculatoare. Pachetul Office al celor de la Microsoft avea nevoie de o soluție de comunicare internă, motiv pentru care au și achiziționat Skype.

Whatsapp și Facebook? Încă nu par să se fi hotărât. Să sperăm că nu va avea soarta de mai sus.

Versiune de printat
Spune-le si altora
Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
anonim
7 months ago

Ce iei acum „gratis” vei plati mai scump mai târziu prin faptul că ți-au dat datele personale…
Valabil peste tot. De vreo 2 ani e o moda cu cardurile de fidelitate in lanțurile de super și hipermarketuri: megaimage, kaufland etc. Haios că unele promoții sunt exclusiv pentru cei cu card. Am constatat că unul dintre produsele pe care il cumpăr constant a fost „la promoție” pentru card o perioada (vreo 2 luni parca) apoi brusc a fost scos din promoție și scumpit…

anonim
7 months ago
Reply to  Daniel

As verifica dar nu pot că nu am Facebook

3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x