PNL vrea rescrierea Codului Fiscal…din nou

Ziceam într-o postare mai veche că am să vă spun mai multe despre propunerea lui Florin Cîțu / PNL de a rescrie de la zero Codul Fiscal.

– rescrierea de la zero a codului fiscal – cel mult 7 taxe, eliminarea majoritatii deductibilitatilor (principiul TMBM- taxe mici baza mare)

Am să insist asupra subiectului pentru că explică perfect problema PNL și / sau a lui Florin Cîțu: nu sunt conectați la realitatea din teren!

O rescriere de la zero a Codului Fiscal, așa cum vrea PNL / Cîțu, e o aberație crâncenă din două multe motive mari și late:

  1. Jumătate din Codul Fiscal provine din directive europene sau legislație internațională: Avem directivă pe TVA, directivă pe accize, legislație pe dividende și taxare internațională (BEPS), legislația pe unele chestii de contribuții sociale și de pensii și altele. Astea nu se pot elimina sau schimba pentru că nu sunt opționale. De asta spun că PNL Florin Cîțu aberează. Nu se poate rescrie de la zero fără a scrie fix același lucru în cel puțin 50% din cazuri! Adevărul dureros pentru politicienii români e că apartenența la UE vine la pachet cu niște obligații și restricții, inclusiv de a urma directivele și legislația europeană și internațională. Nu poți avea libertate totală și să fii parte din cel mai bogat club de țări din lume în același timp. PNL și dl. Cîțu par să nu știe sau să ignore chestia asta.

  2. Codul a fost schimbat masiv prin 2015 sub mandatul USL, adică PSD și PNL. Brusc, ce au zis liberalii în 2015 nu mai e bun pentru liberalii din 2018. Florin Cîțu ar putea să se trezească contestat puternic chiar de proprii colegi. Și îmi aduc aminte perfect câte discuții au avut loc în perioada respectivă cu reprezentanți de la Ministerul Finanțelor (inclusiv secretari de stat și miniștri), mediul de afaceri și alte grupuri pentru a putea ajunge la o formă a prevederilor din Codul Fiscal care să fie ok pentru toată lumea. A spune acum că vrei rescrierea lor, în condițiile în care reprezentanți PNL au fost în acele grupuri de discuții, e nu doar absurd ci și periculos. Ce garanție avem că după dl. Cîțu nu va apărea alt membru PNL care să vrea și el o rescriere a Codului Fiscal.

De fapt chestia asta cu rescrisul e simptomatică pentru politica românească: toată lumea crede că predecesorii săi au fost incapabili și, prin urmare, tot ce au făcut e greșit. Evident că ei au idei mai bune, dar e nevoie de o rescriere ”de la zero” a legilor. Nu glumesc și nici nu exagerez când spun că fiecare nou guvern a avut pe cineva care a vrut să modifice din temelii legislația fiscală.

Haideți să vă arăt o discuție halucinantă între mine și Florin Cîțu, în care îi spun fix lucrurile de mai sus:

E imposibil să ai un cod nou și să ții cont de directive? Da…e imposibil, exceptând cazul în care prin nou înțelegi fix același lucru în minim 50% din cazuri. Dar cine știe, poate dl. Cîțu are de gând să schimbe și definiția cuvântului ”nou” în DEX. ”Așteptați să vedeți varianta de cod și pe urmă vorbim”. Așa cum ziceam mai sus, dl. Cîțu cântă la pian, nu îl și cară. El doar anunță că vrea să schimbe tot, nu se deranjează să ne explice și cum va face asta. Ceea ce mă face să mă întreb: cu ce e diferită abordarea PNL / Cîțu de heirupismul PSD?

Haideți să mai vedem un dialog halucinant, de data asta între Florin Cîțu și Gabriel Sincu, un tip care face taxe de mai bine de 20 de ani:

Deci un om care nu a lucrat niciodată în taxe îi spune altui om care lucrează de mai bine de 20 de ani în taxe că actualul Cod Fiscal e inaplicabil. Are sens, nu? 

Hai să o mai zic odată: Florin Cîțu, un om care nu a lucrat niciodată în taxe sau contabilitate se plânge că actualul Cod Fiscal e prea stufos. Da dl. Cîțu, e stufos pentru că sunt 9 tipuri diferite de taxe acolo. Nu 9 taxe, ci 9 tipuri diferite de taxe, fiecare cu regulile diferite și fiecare aplicându-se în situații diferite: de la impozit pe profit, la impozit pe jocurile de noroc, accize pentru produse de lux sau impozit pe case. De aia îi zice ”Cod”, pentru că reunește legislația fiscală din zeci sau sute de legi diferite într-un singur loc. Asta e definiția unui ”Cod”. La fel e și Codul Penal, la fel e și Codul Muncii.

Așa că, prin definiție, un ”Cod” va fi stufos și unele părți vor fi greu de înțeles pentru cineva care nu lucrează în domeniu. Dacă toată ziua lucrezi în tâmplărie, ai pretenția să înțelegi legislația de accize, care mai e reglementată și de o directivă europeană? Dar dacă ești doctor și ai făcut 5 ani de medicină, ar trebui să înțelegi TVA-ul, și el reglementat de o directivă europeană? Ori dacă lucrezi în logistică ar trebui să știi cum stă treaba cu BEPS? Domnul Cîțu are impresia că da deși tu, în calitate de persoană fizică, nu ai contact cu mai mult de 5% din prevederile Codului Fiscal.

Întrebarea mea e: A întrebat domnul Cîțu sau PNL pe cineva dacă vor o schimbare a Codului Fiscal?

Ce vor antreprenorii și investitorii de fapt?

Mă uimește de asemenea cât de puțină atenție acordă Florin Cîțu consultărilor cu antreprenorii și investitorii deși se declară liberal și suporter al antreprenorilor, pe care îi consideră eroi într-o economie: 

Foarte important: retorica pozitiva la adresa antreprenorilor si a investitorilor (adevarati eroi intr-o economie)

Adică ne zice că antreprenorii sunt eroi, dar nu se obosește să îi întrebe ce vor. Cum vine asta? Repet: cum e diferit PNL de PSD?

Haideți că vă spun eu ce vor investitorii și antreprenorii care nu fac evaziune fiscală: vor PREDICTIBILITATE! În 8 ani de făcut taxe și vorbit cu oameni care fac business în România (români și străini) am primit consistent același răspuns la întrebarea ”ce ar trebui să facă mai bine guvernul?”: ”să fie mai predictibil și să NU mai schimbe așa des legislația”.

Ce face Florin Cîțu și PNL? Vrea să schimbe tot, din nou, după ce tot PNL cu PSD schimbaseră oricum o grămadă de chestii în 2015! Repet: cu ce e diferit heirupismul PNL de heirupismul PSD?

Eliminarea majoritatii deductibilitatilor (principiul TMBM- taxe mici baza mare)

Eliminarea deductibilităților e o altă aberație care nu are ce căuta în politica fiscală a unui partid din secolul XXI. Deductibilitate înseamnă că atunci când faci anumite tipuri de cheltuieli, impozitul de plată se reduce.

Un exemplu clasic e atunci când un investitor se apucă să investească în echipamente sau linii de producție noi:

  • Echipamentele noi sunt în general scumpe așa că necesită un efort financiar considerabil. Compania aia trebuie să se împrumute pe la bănci și să bage mâna adânc în buzunar pentru a putea face chestia asta. Asta înseamnă că îi va crește în mod considerabil și partea de cheltuieli, fie prin cheltuieli înregistrate în conturile de cheltuieli fie printr-o cheltuială cu amortizarea mai mare.
  • Pe de altă parte compania aia trebuie să plătească taxe și impozite în continuare pe profit și TVA de exemplu.

În prezent, o cheltuială mai mare cu investițiile va fi deductibilă, adică acea cheltuială rezultată din investiție poate fi scăzută din veniturile înregistrate de companie, astfel încât să plătească mai puțin impozit. Datorită noilor echipamente compania va produce mai mult așa că această reducere a impozitului e temporară, impozitul crescând odată cu veniturile suplimentare generate de noul echipament.

TVA-ul asociat achiziției echipamentelor poate fi și el scăzut din TVA-ul facturat clienților, astfel încât acea companie să nu fie nevoită să suporte și costul TVA. Deductibilitatea acestor cheltuieli încurajează companiile să investească în unități de producție și să devină mai eficiente pentru că amănă, pe termen scurt și mediu, plata unui impozit mai mare.

În plus, un sistem eficient de deduceri e vital pentru companiile noi, startupuri și oricine vrea să își deschidă un business pentru că astfel de companii vor avea venituri foarte mici la început, dar cheltuieli mari cu deschiderea unui business.


Ținem legătura pe mail?

Dacă îți place articolul te poți abona la newsletter-ul și vei primi mail, odată pe săptămână cu ce articolele am scris. Fără spam! Fără mizerii!


Ce vrea domnul Cîțu și PNL? Să elimine beneficiul acesta și să oblige companiile abia deschise și cele care investesc în linii noi de producție să plătească impozite. El spune: ”taxe mici, bază mare”, dar adevărul e că în actualul sistem de impozitare cu deduceri impozitul de plată e foarte mic sau chiar zero, până când aceste companii se pun pe picioare sau reușesc să treacă peste hopul financiar adus de cumpărarea unor echipamente noi. Pentru astfel de companii schimbarea adusă de dl. Cîțu ar însemna o creștere a taxelor de plată, deși vor fi oricum sub presiune financiară. 

Am deveni o țară extrem de neatractivă pentru investițiile de la zero. Nu avem autostrăzi, nu avem forță de muncă înalt calificată în cantitate suficientă, infrastructura e sub ce au vecinii noștri, dacă adăugăm și zero deductibilitate pentru investiții pe listă atunci nu mai vine nimeni să bage bani în țara asta.

Ar mai fi o problemă aici: deja există un impozit pe sistem ”zero deductibilitate, taxă mică și bază mare”! Se numește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și mai toată lumea îl urăște pentru că îi obligă pe antreprenori să plătească impozite pe cifră de afaceri (asta înseamnă de fapt eliminarea deductibilității) chiar și atunci când sunt pe pierdere din cauza investițiilor mari făcute la început de business de exemplu.

Inovația dl. Cîțu există deja și cam toată lumea (cu mici excepții) o cam urăște și știu asta pentru că am lucrat cu acești antreprenori și am avut ocazia de a discuta cu ei despre subiectul acesta. Știți pe cine ar ajuta în schimb chestia asta? Pe companiile mari care deja au în România o prezență puternică și acces la resurse aproape nelimitat venind de la grup. 

Știți cine are profituri uriașe și nu ar avea o problemă cu eliminarea deductibilității? Pe cei din lumea financiar-bancară, unde a lucrat dl. Cîțu înainte de a deveni parlamentar. Are rost să mai spun că fix categoria asta de firme e explicit exclusă de la aplicarea impozitului pe microîntreprinderi tocmai pentru că acolo e mai ok pentru stat să taxeze profitul?

Repet: a întrebat dl. Cîțu pe antreprenori ce probleme au și dacă eliminarea deductibilității îi ajută?

Câteva concluzii

  • Fiecare nou guvern din 2010 încoace a avut pe cineva care a vrut să revoluționeze fiscalitate. Toți au eșuat pentru că nu au înțeles cum funcționează taxele.
  • Codul Fiscal românesc nu poate fi rescris de la zero pentru că o mare parte din el vine din legislație internațională care nu poate fi modificată unilateral.
  • PNL a fost oricum implicat în ultima modificare majoră a Codului Fiscal, în 2015. Cum va explica dl. Cîțu că tot ce au făcut colegii lui atunci e greșit?
  • Eliminarea sistemului de deductibilități ar descuraja investițiile și ar face România mult mai neatractivă pentru investitori
  • Există deja un impozit pe sistemul descris de dl. Cîțu și toată lumea îl urăște
  • Antreprenorii și investitorii își doresc predicitibilitate, nu modificări fundamentale a legislației ori de câte ori se schimbă guvernul

Be the first to comment on "PNL vrea rescrierea Codului Fiscal…din nou"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*