Sunt reale reducerile de Black Friday?

De fiecare dată când se apropie Black Friday feed-ul de facebook îmi e umplut de oameni care încep să se plângă că Black Friday e o minciună și că reducerile din perioada asta nu sunt reale. De cele mai multe ori argumentul lor principal e ceva de genul: cu câteva zile sau săptămâni înainte de Black Friday firmele cresc prețurile pentru ca apoi să le scadă și să dea iluzia că oferă reduceri.

Haideți să luăm o situație tipică de reducere de Black Friday presupusă a fi falsă de la F64 (care a avut Black Friday acum ceva timp):

După cum puteți vedea prețul de listă e de 6.999,9 RON (dreapta sus), la care se aplică o reducere de 47% (wow!) și rezultă un preț final de 3.699,9 RON. În partea de jos a pozei puteți vedea un grafic cu evoluția prețului de-a lungul timpului. Varianta actualizată a graficului (screenshotul e mai vechi) ar fi următoarea:

Deci e reducerea de Black Friday de mai sus ”pe bune”? Iar răspunsul e: Reducerea e pe bune, dar sunt șanse mari să nu aibă legătură cu Black Friday.

Scopul reducerilor de Black Friday era, la început, de a scăpa de stocuri de marfă care nu aveau șansă de a se vinde în număr prea mare și a le înlocui cu chestii care se vând bine de Crăciun, cea mai aglomerată perioadă pentru cumpărături a anului. În timp Black Friday a ajuns să cuprindă o grămadă de alte produse, motiv pentru care, în prezent, e un amalgam de reduceri ”pe bune” și reduceri care nu prea înseamnă nimic.

Haideți să vedem peste ce fel de reduceri puteți da de Black Friday:

Reduceri pe bune

Cum vă puteți da seama dacă o reducere e ”pe bune” sau nu? Simplu: închideți ochii și imaginați-vă că sunteți vânzătorul. În ce condiții ați fi dispuși să vă diminuați profitul? Răspunsul e clar: atunci când renunțând la X% din profit fie crește profitul ca sumă brută fie obțineți altceva la schimb (cifră de afaceri mai mare, cotă de piață mai bună, publicitate etc.). Aplicând logica asta puteți înțelege de ce vânzătorii sunt dispuși să pună la bătaie de Black Friday următoarele categorii de reduceri:

  1. Reducerile la produse sezoniere – Așa cum ziceam și mai sus vine Crăciunul și multe chestii trebuie să dispară din depozite pentru a face loc altora noi. Aș include în categoria asta cam tot ce înseamnă haine sau încălțăminte de vară, accesorii de călătorii și alte produse care nu se vând în numere mari odată cu venirea frigului. Gospodarul bun își face car iarna și sanie vara, ceea ce înseamnă că e o oportunitate bună și pentru voi să găsiți chestii foarte bune la prețuri reduse.
  2. Reducerile magnet – Uneori magazinele vând un număr limitat de produse la un preț foarte redus pentru a atrage cumpărători. Un iphone 7 se vinde foarte bine și fără reducere, dar dacă anunți că vei aplica o reducere de 25% la 50 de iphone 7 atunci lumea se va călca în picioare pentru ele. Logica aici e să convingi oamenii să îți intre în magazin sau pe site. Odată intrați sunt șanse mari să cumpere fie unul dintre produsele reduse la preț (dar care sunt puține la număr) fie, dacă nu mai găsesc, să ia altceva din magazin. În cel mai rău caz te alegi cu o groază de trafic, ceea ce nu e rău din perspectiva imaginii. Sunt totuși șanse mici să prinzi reduceri de genul ăsta așa că încearcă să nu te lași păcălit de prețurile celorlalte produse.
  3. Reduceri la produse la final de ciclu – În categoria asta intră produsele care vor fi înlocuite cu variante mai noi și de care vânzătorul vrea să scape pentru a avea loc pentru ceea ce vine. Îmi aduc aminte că acum câțiva ani mă tot uitam după un aparat foto DSLR, dar nu prea îmi permiteam să dau 2.000 RON pe varianta entry level. Numai că, la un moment dat, am văzut că un astfel de DSLR (Nikon D3200) va fi înlocuit cu un nou model, ceea ce a dus prețul aparatului de la 2.000 RON la 1.400 RON. Și apropo de asta, impresia mea e că în poza de mai sus e vorba tot de un aparat care va fi înlocuit cu un model mai nou, de aceea reducerea e atât de mare. Ideea e că, dacă nu vă deranjează că nu veți avea ultimul model de ceva, puteți să profitați oferte de genul acesta. Cum vă dați seama că un produs e la final de ciclu? Trebuie să faceți un pic de research pe internet, să aflați când a fost lansat produsul, dacă sunt zvonuri că se va lansa unul nou, cum a evoluat prețul în ultimele 6 – 12 luni etc. Cred că în categoria asta intră cel mai bine electronicele (telefoane, aparate video-foto și alte chestii similare).

Reduceri pe bune, dar mici

Ceea ce vedeți mai sus e o listă de produse care au, de regulă, reduceri consistente de Black Friday (și uneori chiar și în afara acestei perioade). Pe lângă ele veți vedea reduceri mai mici (de regulă până în 10%) la foarte multe bunuri. Aici lucrurile nu sunt la fel de intuitive, dar sunt șanse mari ca și aceste reduceri să fie reale pentru că vânzătorul nu pierde bani prin reducere.

Marile magazine (fizice sau online) încheie contracte cu producătorii bunurilor pe care le vând ce conțin prevederi referitoare la reduceri. Un exemplu tipic ar fi cam așa:

  • Vinzi produse ale mele de minim 1 milion RON, își ofer 2% reducere la final de an la tot ce ai cumpărat de la mine.
  • Vinzi produse de minim 5 milioane RON, îți ofer 5% reducere la final de an la tot ce ai cumpărat de la mine.
  • Vinzi produse de minim 10 milioane RON, îți ofer 10% reducere la tot ce ai cumpărat de la mine.

Asta înseamnă că magazinul își face niște estimări, calculează cât ar putea să vândă dacă reduce prețul cu 5% și dacă reducerea obținută de la producător e mai mare decât profitul pierdut din reducerea prețului, atunci pune produsul la vânzare cu discount, făcând astfel bani din volum.

Ce produse intră în categoria asta? De regulă produsele care au o cerere și un preț relativ stabile și care nu depind neapărat de fluctuații sezoniere. Exemplele care îmi vin în cap sunt cărțile, unele electrocasnice, electronice care nu se schimbă foarte des (aparate de epilat, ras, cafetiere etc.).

Așadar chiar și aceste reduceri, deși nu sunt mari sunt foarte probabil reale. Și apropo de asta, am să vă povestesc în postarea următoare și alte modalități prin care magazinele fac bani de Black Friday.

Când avem reduceri false?

Multă lume crede că magazine cresc prețurile înainte de Black Friday pentru a le putea scădea înapoi. Chestia asta nu se întâmplă foarte des, nu însă pentru că magazinelor le-ar fi rușine să o facă ci pentru că prețurile produselor cresc și scad destul de mult de-a lungul anului în multe cazuri.

Motivul pentru care se întâmplă chestia asta ține de psihologie: oamenii sunt mai dispuși să cumpere de la un magazin care are afișate reduceri, decât de la unul care vinde produse la prețuri mici mai mereu. Iar magazinele s-au prins de treaba asta. Iată un exemplu:

In a 2012 presentation, Mr. Johnson, then still Penney’s CEO, said the company was selling fewer than one out of every 500 items at full price. Customers were receiving an average discount of 60%, up from 38% a decade earlier. The twist is they weren’t saving more. In fact, the average price paid by customers stayed about the same over that period. What changed was the initial price, which increased by 33%.

Altfel spus, reducerile false sunt de regulă la acele produse care sunt de fapt tot timpul la reducere, cu doar scurte perioade de creștere. 

 

Cum vă puteți da seama care sunt acelea? Păi e simplu: căutați acel produs pe google și setați data căutărilor în trecut (de exemplu acum 6 luni sau 1 an). Dacă produsul era la un preț similar și atunci e clar că și după Black Friday va fi la același preț.

Altă modalitate e de a vedea oferta a mai multe magazine. Dacă toate au cam aceeași reducere în același timp înseamnă că de fapt cam acela e prețul real al produsului iar reducerea e doar o chestie de psihologie.

P.S: Știu că cititorii mei sunt oameni deștepți și nu vor crede vreodată că pot cumpăra un telefon de 700 de euro cu 50.

Sper să vă fie de folos sfaturile de mai sus și vă încurajez să le împărtășiți și cu alți oameni.


Ținem legătura pe mail?

Dacă ți-a plăcut articolul, dar ești o persoană ocupată (știu cum e!), îți pot trimite un newsletter săptămânal pe mail cu ce articole am mai scris. Nu îți fă griji, te poți dezabona automat oricând vrei (un click și s-a rezolvat). Tot ce trebuie să faci e să introduci emailul în căsuța de mai jos și un nume (ca să pot spune ”Bună Mihai”, nu ”Dragă utilizator”) apoi verifică emailul pentru linkul de confirmare (dacă nu apare nimic vezi și în Spam).

Abonare Newsletter pe mail

Be the first to comment on "Sunt reale reducerile de Black Friday?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*