Statul și-a pierdut capacitatea de organizare în cazul unor dezastre

 

Am dat recent peste următorul articol legat de organizarea programului de vaccinare anti-Covid:

Cu o medie de vaccinare de sub 2.000 de oameni pe zi, România are probleme să-și găsească un ritm de imunizare. Mai mulți doctori, atât din spitale publice, cât și private, au semnalat Libertății că atunci când s-au prezentat în persoană la vaccinare în centrele din spitalele de stat pe 31 decembrie, „în urma confirmării venite după programarea pe site-ul oficial”, nu au reușit să facă vaccinul. „Când am ajuns la spital am constatat că centrul era închis, fiindcă Direcția de Sănătate Publică nu a emis avizele necesare pentru centrele de inoculare din aceste spitale”. (sursă)

Ca fapt divers, la 2.000 de oameni vaccinați pe zi România va avea nevoie de aproximativ 27 de ani pentru a vaccina întreaga populație.

La o primă vedere poate părea o chestie de moment: nu am mai avut o pandemie din 1918, poate nu știm cum să ne mai organizăm din cauza asta. În plus, vaccinul de la Pfizer, singurul disponibil pentru moment, trebuie depozitat și transportat la temperaturi foarte joase (-70 de grade aparent).

Doar că nu e vorba doar despre asta din păcate. Și ca să vă explic de ce facem un pas înapoi în timp, în 1972 chiar la vecinii noștri de la sud-vest.

Cum combați o Epidemie

În 1972 în Iugoslavia a izbucnit o epidemie de variolă. În 2 săptămâni Iugoslavia a revaccinat 18 milioane de oameni dintr-un total de 20,7 milioane (adică 86% din populația totală). În câteva luni viața a revenit la normal. Cum au făcut asta? Păi:

  1. Au decretat legea marțială.
  2. Au mobilizat resursele statului și au știut foarte clar unde să le mobilizeze.
  3. Au chemat experți internaționali pe problema variolei pentru ajutor.

Puteți citi mai multe despre chestia asta dacă vreți. Mie însă epidemia de varioală din Iugoslavia îmi spune că sunt necesare trei chestii:

  1. Cooperare din partea populației și / sau un regim foarte strict de limitare a mișcării
  2. Un plan foarte clar care să scurteze cât de mult aplicarea restricțiilor.
  3. Oameni care să se priceapă la partea epidemiologică.

Funcționează treaba asta? Da, e suficient să vă uitați la China și la cum au sărbătorit chinezii din Wuhan revelionul din 2021

Știu că strâmbați din nas și vă gândiți: Iugoslavia și China erau regimuri autoritare. Corect, regimuri autoritare, dar cu ce e diferită legea marțială de la ei față de prima carantină din România?

  • Armata pe străzi? Da.
  • Mișcare doar cu declararea locului și scopului deplasării? Da.
  • Restricții la ieșirea din casă după o anumită oră? Da.

Măsuri similare de carantină au fost și în Marea Britanie, Franța, Germania și așa mai departe. Poate că în Vest nu s-au dat atât de multe amenzi și nu s-a urmărit aplicarea regulilor atât de dur ca în Asia, dar una peste alta lumea a cam stat în carantină vrând nevrând. Și carantinele și-au făcut treaba și au redus numărul de morți și oameni internați în spitale.

Dacă asta nu vă convinge atunci vă rog să vă uitați la țări din Asia democratice care au reușit să limiteze numărul de morți, gen Japonia, Coreea de Sud, Taiwan și așa mai departe.

Duce lipsă Vestul de epidemiologi capabili? Aș zice că nu, dimpotrivă, are oameni extrem de bine pregătiți.

Așadar e greu de susținut că din lista de mai sus condițiile 1 și 3 sunt responsabile pentru diferență. Dar cum rămâne cu numărul 2?

Statele din Vest sunt dezorganizate

Ei bine, eu tind să cred că acolo e de fapt buba pentru că, așa cum remarca și Branko Milanovici pe Twitter, problemele cauzate de distribuția vaccin ce trebuie ținut la rece erau știute de prin martie-aprilie 2020:

Luni bune de zile par a fi fost irosite. Nu e însă vorba doar de România, iată ce se întâmplă în SUA:

Operation Warp Speed has failed to come anywhere close to its original goal of vaccinating 20 million people against the coronavirus by the end of 2020. Of the 14 million vaccine doses that have been produced and delivered to hospitals and health departments across the country, just an estimated three million people have been vaccinated. The rest of the lifesaving doses, presumably, remain stored in deep freezers — where several million of them could well expire before they can be put to use. (sursă)

Așadar milioane de doze de vaccin deja livrate ar putea să expire dacă statul american nu crește rapid capacitatea de vaccinare. Din 14 milioane de doze livrate spitalelor din SUA doar 3 milioane de oameni au fost efectiv vaccinați. Nu poți da vina pe epidemiologi sau pe populație pentru asta.

Problema e așadar incapacitatea statelor din Vest de a se organiza pentru combaterea acestui virus și pentru vaccinarea în masă. În afară de carantine statele din Vest au fost incapabile să se organizeze eficient în cea mai mare parte.

Probabil cel mai mare eșec al Vestului rămâne însă ”Track and trace”, adică urmărirea persoanelor cu care o persoană infectată cu Covid 19 a intrat în contact. Marea Britanie a cheltuit 10 miliarde de lire pe un sistem și o aplicație de track and trace care dă chix grav. În Coreea de Sud în schimb cu costuri considerabil mai mici sistemul track and trace a funcționat mult mult mai bine.

Cum de a ajuns Coreea de Sud să fie mai bine organizată decât Marea Britanie?

Care e diferența între Asia de Est și Occident?

Răspunsul e simplu și o parte din voi probabil că ați intuit problema: neoliberalismul.

De pe la finalul anilor 70, început de 80 Europa de Vest și SUA au intrat în epoca neoliberalismului. România a început acest drum în 1990.

Neoliberalismul a adus multe schimbări, marea lor majoritate fiind centrate în jurul dezmembrării instituțiilor statului și a diminuării rolului său nu doar în economie ci și în aproape orice alt aspect al existenței sale. Nu am să încep aici un rant anti-neoliberalism pentru că nu mi-ar ajunge 20 de postări ci am să mă concentrez pe lucrurile care dor acum în pandemie. Haideți să o luăm pe rând:

  • statul a pierdut enorm de mulți oameni valoroși în ultimii 30 de ani. Prin diminuarea salariilor funcționarilor publici și a limitării lor pe motiv că trebuie cumva aliniate cu cele ale pieței au condus la situația în care corpul de funcționari publici al statului nu a mai primit sânge proaspăt înalt calificat în numerele de care avea nevoie. Treaba asta e aplicabilă atât în România cât și în Europa de Vest. Așa s-a ajuns la un corp de funcționari publici reactiv, care pasează răspunderea de la unii la alții. Pur și simplu nu au calibrul necesar pentru a face lucrurile care trebuie atunci când condițiile sunt dificile. Unde sunt acei oameni care ar fi trebuit să lucreze în instituțiile statului? În bănci, firme de consultanță, multinaționale și așa mai departe.
  • statul a pierdut know-how-ul necesar pentru a se organiza rapid și eficient odată cu limitarea rolului său. Vreți ca statul să distribuie un vaccin la 20 de milioane de oameni în România? Ok, cu ce mașini să le transporte? Cu ce oameni să livreze? Ce instituții să se ocupe de asta? Când privatizezi tot ce mișcă, când dai activele esențiale pentru siguranța statului mediului privat, când te bazezi pe entități orientate spre profit pentru infrastructură esențială în caz de urgență ar trebui să ne mire că rezultatul va fi haos?
  • statul a pierdut voința de a interveni – Poate suna ciudat, dar inclusiv oamenii politici ezită să ia măsuri drastice, dar necesare pentru a nu pierde din popularitatea politică și ”a nu afecta economia”. Guvernul PNL a preferat să lase oameni să moară decât să bage România în carantină din nou pentru a nu își afecta scorul politic la alegeri. Cât despre economie, e cam greu să convingi oamenii să cheltuie bani când se moare pe capete. Dar, cu toate astea, un număr constant și predictibil de morți pare să fie mai acceptabil politic decât măsuri mai dure de limitare a numărului de morți. Am ajuns paradoxal în situația ca statul nici să nu poată, dar nici să nu vrea să intervină și să limiteze numărul de morți.

Asia de Est și de Sud-Est în schimb nu suferă de problemele de mai sus. China, Coreea, Japonia, Vietnam, Taiwan și altele nu au ezitat să intervină rapid și prompt în economie și să impună restricții. Și ca să vezi, epidemia e sub control acolo iar economiile lor nu au fost lovite atât de rău.

Statele Occidentale și România au dezmembrat instituțiile statului până când s-au trezit că nu mai funcționează. Și ce bine ar fi fost să funcționeze acum.

Legat de România, îmi e teamă că va fi incapabilă să vaccineze o parte mare din populație la timp din cauza instituțiilor slăbite ale statului. Și îmi e teamă că nivelul scăzut de imunizare va cauza o grămadă de probleme.

Versiune de printat
Spune-le si altora
Subscribe
Notify of
guest
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Asdad2005
Asdad2005
17 days ago

Mai pune un efect al slăbirii corpului de functionar publici și anume, birocrația. În rest problemele sunt la fel peste tot și deși tarile lăudate de tine sunt un model de urmat, trebuie ținut cont ca acele tari s-au lovit de SARS și MERS și au tras niște învățăminte. A doua problema pe care o ai în Romania este faptul ca și daca ai initiativa sa ajuți cu ceva te lovești de problema de mai sus birocrație. Sa nu uitam ca spitalul din Tg-Jiu avea un aparat de testare pcr primit ca donatie, dar nu știau de el(birocrație +prostie). Și din păcate treaba asta se întâmplă și pe la alte case mai mari vezi cazul cu excelul folosit de britanici. Peste ceva timp ne vom pune niște întrebări mai serioase de tipul: unde începe și unde se termina libertatea noastră ca societate? Tarile din Asia au stabilit ca atunci când… Read more »

Asdad2005
Asdad2005
17 days ago
Reply to  Daniel

Institutiile sunt constituite de oameni. Si problema a apărut fix din momentul în care am pus oameni de-ai noștri din partid sau cu o simpatie politica, fara sa ținem cont de competente. Pe de alta parte asa-zisi tehnocrați ridicați pe puteri proprii(vezi cazul Arafat) nu sunt mai breji, ei având grija sa perpetueze acest sistem( umbla vorba prin târg ca Arafat a plantat oameni loiali lui și ca aceștia primesc ordine doar de la el). Și fix din aceste cauze pun problema libertăților oamenilor. La un moment dat, oricând poate apărea un partid care chipurile ar vrea sa facă bine, dar fără sa realizam ne-am trezi intr-o dictatura cu netflix și cola. Amenzile ridicole din starea de urgență au fost doar un preludiu la ce s-ar putea face, daca ar fi de interes. Asa ca întrebarea mea cretina privind drepturile și libertățile cetățenești este mai de actualitate ca oricând, numai… Read more »

Rilache
Rilache
17 days ago

Vaccinul și-a făcut apariția (și pusă problema vaccinării în masă) abia după ce cadrele medicale au primit, în scris, că nu vor răspunde dacă pacienții pățesc ceva de pe urma vaccinului. Ultra-legalism. Dacă nu li se promitea ceva medicilor, nici ei nu ar fi procedat mai departe cu ceva. Însă, cum împaci angoasele ultra-legalismului, cu țări corupte (ca România), unde sistemul de justiție tot e restrâns din cauza rubedeniilor, prieteniilor, favoritismelor, șantajelor de tip câmp tactic sau chiar miserupismul „timpul trece, leafa merge” ș.a.m.d.? O să pară bizar, dar tot legat de organizare, însă în România nu există o „organigramă” care, pentru fiecare angajat public (să nu zic privat), să știe naibii de puteri are de delegat, executat. Iar ăi’ de sus, mergând tot pe schemele lor de șantaj și autoșantaj reciproc, dau soluții, propun chestii la temperatura camerei pentru că nici ei nu au garanția că se vor apăra… Read more »

Last edited 17 days ago by Rilache
anonim
anonim
17 days ago

Câteva observatii la planul în 3 puncte 1. Legea martiala: greu de declarat. Pica la Curtea constituțională sau (cazul stării de urgenta din România în martie-mai 2020) e doar ca unii sa facă afaceri și alții sa se enerveze. 2. Plan foarte clar: strict în cazul României asa ceva nu a existat înainte de pandemie și nici acum. Arafat e o nulitate la planificare. Bun sa descarcereze la accidente auto și sa sperie lumea la televizor. Mobilizarea resurselor statului s-a făcut doar în interesul unora. Managementul resurselor umane? Nimic. În continuare greul luptei cu virusul cade pe 5-6 specialități (infecțioase, ati, pneumologie, medicina de urgenta, interne) normal ar fi fost sa se organizeze traininguri de terapie intensiva/infecțioase etc. Cu personalul medical încă dinainte de declararea stării de urgenta. Nimic nu s-a făcut. 3. Ajutor extern? Nici aia “de afara” nu sunt mai breji. Comparația cu Iugoslavia în 1972 e buna… Read more »

anonim
anonim
16 days ago
Reply to  Daniel

Tocmai faptul ca “se știau” o grămadă de lucruri despre vaccin din luna aprilie lasă loc la speculații.
Cat despre “armata” sau alte instituții de autoritate din România ar merita o discuție intinsa pe câteva articole.