1

Românul față în față cu monopolul

Am râs un pic zilele astea cât am fost prin România. A trebuit să caut un taxi de câteva ori și de fiecare dată am comparat prețurile la taxi cu cele de la UBER în București. Și ce să vezi, cât cere taximetristul e tot cam cât cere și aplicația.

Apoi am dat peste o postare pe Roddit în care cineva se plânge de faptul că nu mai e super lux pe prețuri de nimic la Uber sau alte servicii similare:

Ce se intampla cu ride-sharing in Romania?

Serios

Serios – s-a schimbat vreo lege, s-a intamplat ceva recent? Vreo noua lege care iar interzice?

Ride-sharing (Uber / Bolt) in Bucuresti a devenit un serviciu neplacut, excesiv de scump si mai nou, serviciu si de pierdut vremea. In ultima luna mi au fost anulate zeci de comenzi, unele dupa ce am asteptat 15 min, doar ca soferul sa dea cancel cu 1-2 minute inainte.

Deja e la ordinea zilei sa astepti 10-12 min pentru o cursa, iar in cazul Bolt, fara surge pricing nu mai mergi nicaieri. Cursele de la miezul noptii se apropie incet incet de Class Taxi (3.5 lei / km) si masinile la fel au scazut in calitate.

Inca nu e mai rentabil cu taxiul dar se apropie momentul vad. Ceva indicii?

Ei bine dragii moșului și ai babei, ce aveți aici e comportament tipic de companie aflată în situație de poziție dominantă: prețuri mari și servicii proaste.

Era clar că prețurile practicate de UBER (și alții similari) la început erau puternic subvenționate pentru a atrage clienți. Niciun concurent nu a avut banii pe care Uber și-a permis să îi cheltuie așa că au ținut prețurile jos până au dispărut concurenții sau au fost reduși la o cotă de piață irelevantă.

Odată ce Uber a prins la public a început ușor ușor să ridice prețurile atât pentru cursă cât și comisionul încasat de la șoferi. Concurență pe segmentul ăsta nu prea e, în afară de taxiuri clasice, dar acolo multă lume strâmbă din nas. Nu mă înțelegeți greșit, și eu mă uit de două ori la șofer înainte de a alege o mașină, dar sunt unii care refuză din start însăși ideea de taxi.

Iar Uber știe asta și merge pe ideea că oamenii preferă să comande prin aplicație și să evite taxiul clasic.

Pandemia a adus și ea o scădere a numărului de curse așa că mulți șoferi au ieșit din sistem ceea ce facilitează menținerea prețurilor sus.

Acum bucureșteanul tipic dă nas în nas cu realitatea economică: nu poți avea servicii bune și ieftine fără concurență. Iar însuși modelul de business al Uber se bazează pe ideea că va ajunge monopol și își va scoate banii investiți de acolo. O lecție de economie pentru începători predată de Uber bucureșteanului obișnuit.