Planul economic al PNL dacă preia puterea

Daniel

Daniel

De 8 ani lucrez în consultanță, din care ultimul an și jumătate la o firmă din UK. Scriu despre economie, politică, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep. Sunt un bărbos, hipster, consumator de cola (care mă ține treaz), ceai (care mă ține sănătos) și vin (care mă ține optimist).
Daniel

Am să încep cu o atenționare: postarea asta e ceva mai lungă și e făcută în principal pentru a putea reveni la ea în lunile și anii viitori, și a verifica în ce măsură chestiile discutate aici au fost (sau nu) aplicate. Tocmai de aceea nu e scrisă neapărat în nota obișnuită (informație structurată și condensată în chestii esențiale) ci e ceva mai lungă și sarcastică pe alocuri (deh, am mai văzut chestiile astea de câteva ori în ultimii ani). Așa că vorba aia:

 

Mâna întinsă care nu are plan de guvernare nu primește voturi

Alegerile din 2016 au fost câștigate la pas și fără prea mult efort de către coaliția PSD+ALDE. PSD, principalul partid de guvernare a reușit performanța asta în special printr-un plan de guvernare economic foarte frumos formatat, dar cu niște mari găuri la capitolul logică economică și cifre. Chestia asta nu a prea contat însă pentru că PNL, principalul contracandidat nu a avut nimic.

A fost dacă vreți exemplul perfect al replicii lui Gheorghe Dinică din Filantropica: ”Mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește pomană”

 

Chiar și după câștigarea alegerilor povestea s-a repetat: PSD cu planul de guvernare pe partea economică iar Opoziția cu…nimic. Așa că ori de câte ori cineva din Opoziție zice o chestie despre ce face PSD în economie, dinspre coaliția de guvernare PSD+ALDE se aude în cor: ”Băieți, noi avem un program economic, să ne criticați când aveți și voi unul”.

Ei bine, la aproximativ 2 ani de la alegeri, PNL sau Florin Cîțu (nu îmi dua seama dacă propunerile astea sunt  poziția personală a lui sau a partidului) a ieșit cu câteva propuneri sau intenții de măsuri economice pe care le-ar aplica atunci când ar prelua puterea.

Propunerile sunt niște chestii scrise cu liniuță pe Facebook deci sunt departe de a fi considerat un plan economic propriu zis, dar e prima oară din câte știu eu când astfel de idei sunt exprimate. 

Iată și ”povestea” în cauză, o postare lungă pe Facebook a lui Florin Cîțu pe care o las în întregime aici pentru referință în anii viitori. Puteți să treceți însă peste ea fără a o citi pentru că am să o reiau, pe bucăți, mai jos:

Știu, mult scris, dar haideți să vă fac un rezumat al măsurilor propuse: majoritatea chestiilor făcute de PSD pe partea economică sunt proaste, noi o să le anulăm sau le schimbăm fundamental.

Cine e Florin Cîțu

Florin Cîțu e parlamentar PNL și una din puținele voci care comunică pe teme economice în PNL. Am mai scris și eu de câteva ori despre comentarii făcute de el. 

Pentru mai multe informații despre el aveți pe Hotnews un profil de candidat util de la momentul la care a candidat pe listele PNL pentru un loc în Parlament. Vă pot face și eu un rezumat: un tip specializat pe politica monetară și piața bancară, dar cu zero experiență pe partea fiscal bugetară. E cunoscut în special pentru faptul că a fost dat afară de la ING pentru ceea ce Mugur Isărescu numea ”un atac speculativ la adresa leului”. Ca și doctrină economică omul e un libertarian care nu crede în modelul IS-LM și care prezicea prin 2010 hiperinflație în SUA din cauza măsurilor de QE (încă o mai așteaptă probabil).

Una peste alta, pentru mine Florin Cîțu reprezintă o voce de care țin cont când vorbește despre bănci, dar pe care în mod normal o ignor când se exprimă pe partea pe partea fiscal bugetară. Pe lângă asta discursul lui de când a devenit parlamentar a devenit considerabil mai radical, panicard și acid la adresa PSD.

Cum arată intențiile PNL / Florin Cîțu

Trebuie spus în primul rând că sunt împărțite în 2 categorii: ce vor să facă în primele 24 de ore și ce vor să facă în prima lună. Nici termenul de 24 de ore nici cel de 1 lună nu sunt realiste având în vedere cât de complexe sunt probeleme astea, dar haideți să le luăm ca pe niște metafore: 24 de ore pentru prioritate zero și 1 lună pentru alte chestii urgente, dar care mai pot aștepta.

Pe rând:

In primele 24 de ore:

– anulat TVA defalcat
– eliminat supraacciza combustibil
– anulat supraimpozitarea contractelor part time
– plata contributii sociale doar pentru venituri din salariu (eliminarea obligativitatii platii contributiilor pentru veniturile din bonus sau chirii, de exemplu)
– cresterea contributiei de la 3.7% la 6%, in prima faza, la Pilonul II de pensii

Să vă spun ce problemă am eu cu măsurile astea: ori sunt nocive ori nu sunt realiste ori nu sunt suficient detaliate și pot crea așteptări nerezonabile (nu neapărat pozitive). Astfel: 

  • TVA-ul defalcat se aplică în momentul acesta firmelor în insolvență și e o modalitate eficientă de a evita situațiile extrem de frecvente în care ANAF (și implicit cetățeanul plătitor de taxe) rămâne cu ochii în soare pentru că patronul bagă firma în insolvență și nu plătește TVA-ul datorat (și uneori deja încasat de la clienți). Inițial măsura asta era menită să se aplice pentru toate companiile înregistrate în scopuri de TVA (asta ar fi fost o mare greșeală într-adevăr), dar s-a ajuns la aplicarea ei doar pentru o categorie restrânsă (firme în insolvență) și voluntar. 
    Măsura în forma asta e una din cele mai bune modalități de a nu pierde bani de pe urma firmelor în insolvență. Dar dl. Cîțu nu știe asta aparent și ne anunță că va fi eliminată fără să dea explicații. Care e deci diferența între guvernarea după ureche a PSD și guvernarea PNL după ureche? Aparent niciuna.
  • Eliminarea supraaccizei la combustibil e de dorit la nivel principial. Dar problema e că anularea supraaccizei va diminua veniturile bugetare (care sunt și așa printre cele mai mici din UE). Dl. Cîțu uită să ne spună de unde cu ce va acoperi gaura aia bugetară. Sper să nu aud ”diminuarea evaziunii fiscale”, un fel de soluție magică unde merg de obicei să moară speranțele mele că lucrurile vor fi ok. Până nu aud și de unde vor apărea banii care să acopere eliminarea măsurii nu pot să privesc cu ochi buni nici măcar chestiile care, principial vorbind, sunt ok.

  • Anularea supraimpozitării contractelor part time e un alt lucru de dorit la nivel principial, dar problema e că acele contracte part time au fost deseori folosite pentru a face evaziune fiscală (de exemplu contractul de muncă e încheiat pe 20 de ore pe săptămână, dar angajatul lucrează program normal). Da, impozitarea contractelor part time la nivel de salariu minim pe economie e o aberație economică, dar e o soluție eficientă (și lipsită de etică în același timp) în lupta împotriva evaziunii și muncii la negru. Nu avem nici un fel de informație despre cum va rezolva PNL / Cîțu problema evaziunii din domeniu deși soluția e simplă, dar necesită oameni cu o viziune coerentă la Guvern.

  • Dl. Cîțu ne mai zice că vrea plata contribuțiilor sociale doar pentru venituri din salariu și eliminarea obligativității plății contribuțiilor pentru veniturile din bonus sau chirii, de exemplu. Vreți să vedeți cât de simplu e să faci evaziune aici: plătești oamenii la salariul minim pe economie, iar la final de lună toată lumea ia bonusuri diferența până la salariu. Și e perfect legal! Cât de mare ar fi gaura în bugetul statului? Și nu, nu ai cum să definești bonusurile astfel încât să nu se întâmple asta pentru că ajungi să le impozitezi exact ca pe salarii, adică fix ce se întâmplă acum. Și cine primește de regulă bonusuri uriașe? Cumva directorii de companii multinaționale și mare parte din managementul mic, mediu și mare de prin companiile de stat? Wow, nu știam că dl. Cîțu trage cu bugetarii mai nou! Iar aia cu excluderea veniturilor din chirii e genială: ce dacă încasezi sute, mii sau zeci de mii de euro din chirii, e ok, nu trebuie să plătești impozit pe venit. Doar fraierii cu contract de muncă să plătească impozite. Cei care câștigă venituri din chirii nu folosesc drumurile țării, nu se duc la spital în România și așa mai departe. A da, și filozofic e ok, închirierea fiind o activitate nobilă, care nu ar trebui impozitată, rămasă la noi de la strămoșii daci. Echitate socială? Aia e pentru socialiști, dl. Cîțu nu se complică cu astfel de concepte.
  • ”cresterea contributiei de la 3.7% la 6%, in prima faza, la Pilonul II de pensii”. Dl. Cîțu a făcut oare calculele să vadă câte miliarde nu vor mai intra în bugetul de stat de pensii? Nu spun că măsura e rea, dar Florin Cîțu / PNL o vrea în primele 24 de ore. Chiar și considerând alea 24 de ore ca fiind metaforice, tot dă cu virgulă pentru că repet, vorbim aici de MILIARDE DE EURO! Cu ce acoperă diferența? Reușește PNL să elimine complet pensiile speciale în prima lună (nu vorbim de 24 de ore aici) astfel încât impactul bugetar să fie neglijabil? Va crește taxele pentru a acoperi diferența? Evident că astfel de chestii sunt prea puțin importante pentru dl. Cîțu care cântă la pian, nu îl și cară, așa că nu se complică să ne explice de unde va lua banii pentru a acoperi gaura.

Mai vreți? Mai avem!

Am trecut de partea cu ”ce facem în primele 24 de ore”. Haideți să vedem ce planuri are PNL / Florin Cîțu în prima lună de guvernare:

– inghetarea subventiilor si programelor de ajutoare/garantii de stat. daca in urma analizelor se arata ca la un 1 leu chetuit de stat prin aceste programe aduce in economie cel putin 1.1 lei atunci acele programe raman. Altfel, aceste mite electorale finantate din banii contribuabililor dispar.

Chiar aș vrea să văd analiza asta. De ani de zile tot spun că nu apar documente care să ne explice și nouă, oamenilor de rând ce se întâmplă cu banii dați ca ajutoare de stat. Dar sunt mici șanse să se întâmple asta pentru că e greu spre imposibil să cuantifici efectul ajutoarelor de stat în condițiile în care anumite investiții sunt făcute doar dacă acele ajutoare de stat sunt acordate. Și da, PNL are un istoric lung de acordat ajutoare de stat iar o astfel măsură nu va fi agreată de restul partidului.


Ținem legătura pe mail?

Dacă îți place articolul te poți abona la newsletter-ul și vei primi mail, odată pe săptămână cu ce articolele am scris. Fără spam! Fără mizerii!


Cât despre subvenții, nu îmi e clar la ce se referă Florin Cîțu: subvențiile pentru agricultură de exemplu sunt plătite de UE, statul român acționând ca intermediar (mă rog, se mai și folosește de bani când are probleme cu veniturile bugetare și plătește cu întârzieri de luni). Ce alte subvenții mai are în gând domnul Cîțu? Că mie zău că nu îmi clar. Ca să nu mai spun că Uniunea Europeană permite acordarea ajutoarelor de stat și a subvențiilor doar în condiții foarte restrictive. Dar hai să nu îi stricăm ploile dl. Cîțu cu detalii despre cum funcționează economia în practică, altfel riscă să rămână fără liniuțe în planul economic.

Repere importante, din punctul meu de vedere, pentru guvernarea PNL:

– Foarte important: retorica pozitiva la adresa antreprenorilor si a investitorilor (adevarati eroi intr-o economie)

Antreprenorii și investitorii nu sunt eroi, sunt oameni care vor să facă bani. Nu trebuie sanctificați, dar nici nu trebuie să li se dea în cap, ar trebui să existe o relație mutual benefică între antreprenori și stat.

Sunt curios însă cum se va împăca retorica asta cu firmele alea de textile care practică sclavagism economic. Dacă vă interesează cum fac adevărații eroi bani în România puteți lua lecții de pe Arte, Deutsche Welle, The Guardian.

– rescrierea de la zero a codului fiscal – cel mult 7 taxe, eliminarea majoritatii deductibilitatilor (principiul TMBM- taxe mici baza mare)

Am scris o postare separată asupra subiectului pentru că merită mai mult atenție. De reținut câteva idei pe scurt: 

  • o parte considerabilă din Codul Fiscal e reglementată de legislație internațională și nu poate fi schimbată
  • rescrierea Codului Fiscal nu are sens din moment ce codul a fost modificat substanțial în 2015, cu aplicare a noilor măsuri din 2016. Exercițiul acesta de ”modernizare” a codului a durat câțiva ani de zile.
  • PNL a fost implicată puternic în această modernizare din 2015 – 2016. În 2018 același PNL nu mai crede în modificările aduse în urmă cu 2-3 ani?

– sistem de pensii bazat DOAR pe contributivitate

Abia aștept să ne explice cum se aplică treaba asta pentru militarii care merg prin Afganistan și nu au pile să se facă generali prin armată. Ce fac după? Treaba lor, să se descurce. Aaa…stai, o să avem excepții pentru ei și pentru alte categorii? Gen ca acum? Sau îi lăsăm la 45-55 de ani să caute de muncă? Sunt sigur că e cerere mare de oameni care pot conduce un tanc sau ucide un alt om cu mâinile goale.

A nu se înțelege de aici că sunt fan al pensiilor speciale, dar trebuie înțeles că dacă ai stat cu arma în mână 20 de ani și ai fost în misiuni în Kosovo, Afganistan și Irak uzura mentală e considerabil mai mare față de un funcționar din MAPN care a stat pe scaun de la 25 până la 55 de ani. Pensiile speciale trebuie acordate pentru acele categorii de oameni care lucrează în condiții speciale, militarii care au servit în zone de război și care nu rămân în structurile MAPN fiind o astfel de categorie.

– dezvoltarea sistemului de pensii private pentru a prelua majoritatea pensiilor din economie

Și aici aș vrea să văd cum facem cu românii care nu au cotizat la pensiile private ci doar la cele publice. Dar cu avocații care au fond de pensii separat? Dar cu oamenii care nu vor să cotizeze la un fond privat?

Dar ne uităm și la bubele fondurilor de pensii și comisioanele de administrare înainte să luăm măsura asta? Nu de alta, dar ani la rând fondul meu de pensii, după eliminarea comisioanelor de administrare și a inflației randamentul fondului meu de investiții era negativ, dar asta nu prea scrie lumea.

– cresterea salariului minim corelata cu productivitatea ( eliminarea deciziei politice)

Domnul Cîțu va fi șocat probabil când va vedea că dacă ne luăm după raportul salariu / productivitate, atunci salariul minim pe România ar trebui să crească. Puteți citi un articol interesant pe tema asta sau să vă convingenți singuri câutând informația pe Eurostat. Dar și el a preluat retorica aia stupidă care spune că poți trăi cu 500-600 RON cât era salariul minim înainte de creșterile PSD. Faptul că PSD a crescut salariul minim nu ar trebui să însemne că măsura trebuie reversată.

– veniturile din exploatarea resurselor naturale raman la autoritatile locale.

Aha și ce o să facă oare cei din Sibiu cu excesul bugetar din veniturile din gaz? E o regiune deja bogată raportat la media României. Dar cu județele lipsite de resurse naturale? Ce resurse naturale are Botoșaniul, unul din cele mai sărace județe ale României? Dăm bani aleatoriu în funcție de cum a lăsat natura resurse în subsol sau facem și noi o politică economică de secol XXI?

Apropo, dar cu gazul și petrolul din Marea Neagră ce facem? Cui le alocăm? Tulcea, Constanța? Facem o excepție și trimitem banii la bugetul de stat? Are vreun sens măsura asta? Nu în sensul ăsta, poate o partajare între bugetul local și central, dar în nici un caz ca veniturile să rămână în totalitate acolo. Nu are nici un sens!

– schimbarea legii insolventei, iesirea companiilor falimentare de pe piata sa se faca mult mai rapid (astfel resursele din economie, capital, forta de munca nu raman blocate)

Aici cred că dl. Cîțu face o confuzie destul de gravă între insolvență (incapacitate temporară de a onora datoriile) și faliment (incapacitate permanentă de a onora datoriile). Insolvența e folosită într-adevăr ca scuză de mulți antreprenori (din ăia de sunt adevărați eroi) pentru a evita plata taxelor. Dar ce ne facem dacă firma aia aflată în insolvență e Hidroelectrica? Scăpăm de ea rapid sau o lăsăm câțiva ani de zile în insolvență în speranța că poate fi salvată și nu trebuie să vindem pe bucăți creditorilor o parte semnificativă din sistemul energetic național? Contează că e firmă de stat sau că e strategică (politic, economic și militar)? Băgăm niște excepții acolo ca să se ia apoi Comisia Europeană de noi?

– eliminarea barierelor de intrare pe pietele din Romania ( reducerea numarului de autorizatii, maxim 30 zile pentru eliberare). Inclusiv (sau mai ales) pe piata financiar-bancara.

Barierele de intrare pe piețele din România nu sunt întotdeauna administrative, de genul autorizații ci mai subtile, cum ar fi comportamentul celorlalți jucători de pe piață. Exemplul perfect e piața de bere sau de carbogazoase despre care am scris în trecut, acolo unde marii jucători fac viața foarte grea pentru cei mici sau nou veniți. Și asta nu prin șicane administrative (autorizații) ci prin faptul că încheie contracte de exclusivitate cu restaurante, pensiuni și hoteluri. Și mai aruncă și echipament în care nu se poate depozita nimic în afară de marfa lor.

Chestia asta cu nr. de autorizații e frecție la picior de lemn pentru economia României.

Câteva concluzii

Haideți să tragem și câteva concluzii cu ocazia asta: 

  • Viitorul plan economic al PNL pare să fie unul profund libertarian
  • Intențiile exprimate de Florin Cîțu sunt în contradicție vădită cu ce a făcut PNL în anii în care a fost la guvernare
  • Nu ni se oferă nici un fel de fundamentare sau măcar explicații legate de oportunitatea acestor măsuri
  • Nu ni se oferă cifre concrete legate de impactul pe care aceste măsuri l-ar avea
  • Nu ni se oferă detalii legate de felul în care aceste măsuri ar funcționa
  • Unele măsuri arată necunoașterea legislației naționale (insolvență vs. faliment) sau a celei europene (rescrierea codului Fiscal).

Personal, nu cred că aceste măsuri vor fi aplicate pentru că ar destabiliza grav bugetul de stat (cea cu pensiile de exemplu). Alte considerente (echitate socială, fair share of taxes etc.) nu cred că pot fi discutate în momentul acesta cu cineva din PNL pentru că sunt concepte care par a fi străine oamenilor de acolo.

Una peste alta planul acesta economic nu e ok nici pentru România, dar nici pentru PNL ca partid.

About the Author

Daniel
De 8 ani lucrez în consultanță, din care ultimul an și jumătate la o firmă din UK. Scriu despre economie, politică, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep. Sunt un bărbos, hipster, consumator de cola (care mă ține treaz), ceai (care mă ține sănătos) și vin (care mă ține optimist).

Leave a comment

Your email address will not be published.


*