O investiție a statului care NU se va recupera în 100 de ani

Statul român nu e bun la a administra investițiile din propriul portofoliu. Și cum un proverb spune că ”statul nu e stat destul dacă nu e și fudul”, se mai și laudă că e un administrator prost. Cel mai recent exemplu care mi-a sărit în ochi e o parcare deschisă la capătul unei magistrale de metrou. Am făcut câteva calcule simple și investiția în parcarea asta nu se va recupera în 100 de ani dacă ne luăm după administratorii ei.

Fiți atenți aici:

Parkingul de la Străuleşti va fi deschis în noiembrie, iar tariful va fi de un leu pe oră, a declarat, miercuri, Dumitru Sodolescu, directorul general al Metrorex, prezent la o conferinţă pe teme de profil, potrivit Agerpres.ro.

Vedeți ceva în neregulă aici? Păi prima întrebare ar fi de ce vorbește directorul general al Metrorex despre o parcare?

Pentru că e vorba despre o parcare deschisă la capătul unei linii de metrou. Prin urmare trebuie administrată de o societate care face transport cu metroul. Logic, nu? Păi se pricepe atât de bine încât a pus tarif de 1 leu pe oră și a menționat că:

„Nu vrem să facem venituri spectaculoase din exploatarea parcării, întrucât nu acesta este scopul nostru, ci să decongestionăm circulaţia. Avem în vedere şi un abonament, pentru că, dacă cineva lasă maşina 10 ore, e cam mult 200 de lei pe lună. De asemenea, ne gândim la implementarea unui sistem de reducere pentru cei care folosesc metroul, practic vor putea scana biletul pentru metrou şi vor putea obţine o reducere. Vom investi separat nişte bani în acest sens, dar nu costă mult”, a arătat Sodolescu.

Ok, sincer, de ce șeful Metrorex vrea decongestionarea circulației? E cumva primar al Capitalei? De ce nu decongestionează circulația la Piața Victoriei la orele de vârf de exemplu? Nu asta ar trebui să facă?

Cât a costat toată investiția? 160 milioane RON. Câte locuri de parcare are? 650 de locuri. Haideți să facem niște calcule acum:

Ipoteza 1 – Optimist

Grad de ocupare a parcării 100%, abonament 200 lei. Presupunem că toată lumea cumpără abonament. Ignorăm inflația ca să nu complicăm prea tare situația.

În cât timp se recuperează investiția?

650 locuri x 100% grad de ocupare x 200 RON / abonament / lună x 12 luni = 1,560,000 RON venituri generate în 1 an.

La o investiție totală de 160 de milioane RON, investiția se va recupera în 102 ani. Omul a zis că 200 RON e mult, deci recuperarea investiției va dura mai mult de atât!

Ipoteza 1a – Și mai optimist

Grad de ocupare a parcării 100%, abonament 200 lei. Presupunem că toată lumea cumpără abonament. Pe lângă asta presupunem că se mai generează bani în timpii morți (ex: după ora 6 parcarea nu se golește complet și mai vin clienți ocazional). Am să presupun că se generează un surplus de 25% venituri doar din asta deși ipoteza e foarte foarte optimistă.

Din nou, ignorăm inflația ca să nu complicăm prea tare situația.

650 locuri x 100% grad de ocupare x 200 RON / abonament / lună x 12 luni = 1,560,000 RON venituri generate în 1 an. Adăugăm la asta încă 25% venituri așa că vom avea:

125% x 1,560,000 RON = 1,950,000 RON. În cazul ăsta ar fi nevoie de 82 de ani pentru a recupera investiția. Sincer…ipoteza asta are șanse minime să se întâmple cât timp parcarea e administrată de o firmă de transport cu metroul, dar am zis să fiu generos.

Ipoteza 2 – Pesimist

Grad de ocupare a parcării 50%, abonament 200 lei. Presupunem că toată lumea cumpără abonament. Ignorăm inflația ca să nu complicăm prea tare situația.

În cât timp se recuperează investiția?

650 locuri x 50% grad de ocupare x 200 RON / abonament / lună x 12 luni = 780,000 RON venituri generate în 1 an.

La o investiție totală de 160 de milioane RON, investiția se va recupera în 205 ani. I-am zis pesimistă, dar am păstrat prețul abonamentului la 200 RON. Nu vreau să mai fac o ipoteză și mai pesimistă cu un preț mai mic, deși asta pare să fie varianta reală.


Ținem legătura pe mail?

Dacă îți place articolul te poți abona la newsletter-ul și vei primi mail, odată pe săptămână cu ce articolele am scris. Fără spam! Fără mizerii!


Cât trebuie să fie prețul pentru ca investiția să aibă sens?

Conform normelor contabile în vigoare parcările se amortizează pe o durată cuprinsă între 32 și 48 de ani. Pe românește cam asta ar fi durata de viață a unei parcări. Haideți să luăm durata de viață maximă de 48 de ani pentru calcul.

160,000,000 RON / 48 ani = 3,333,333 RON / an. Deci e nevoie de venituri de minim 3,33 milioane RON / an pentru a ieși pe zero. Dacă împârțim la 650 locuri de parcare asta înseamnă că fiecare loc de parcare trebuie să genereze minim 5.128,2 RON pe an venituri pentru a ieși pe zero, adică 427 RON pe lună.

Deci, pentru a amortiza investiția asta (a ieși pe zero, nu a face profit!) fiecare loc de parcare trebuie să genereze un venit de minim 427 RON / lună. Iar Metrorex spune că 200 RON pe lună e prea mult!

Concluzii

Prețul propus de Metrorex e mult prea mic față de cât ar fi nevoie pentru ca investiția asta să aibă sens. Și atenție, în calculele de mai sus nu am avut în vedere cheltuielile administrative, reparații sau alte cheltuieli!

De ce se întâmplă asta? Pentru că Metrorex e o companie de transport cu metroul, nu are nici în clin, nici în mânecă cu serviciile de parcare. În plus s-au ales cu un activ fără nici un cost pentru că parcarea a fost construită din bani publici, nu din banii Metrorex. Deci Metrorex poate pune orice preț acolo pentru că nu trebuie să își recupere investiția.

De aceea nu e ok ca o companie de transport cu metroul să administreaza o parcare construită din bani publici.

Nu mă înțelegeți greșit, înțeleg că e nevoie de parcări și e o idee bună să le construim la capătul liniilor de metrou. Are sens și nu contest asta! Dar parcarea ori e prea scumpă ori prețul cerut e prea mic!

Iar 200 RON pe lună e foarte foarte puțin pentru a lăsa mașina acolo o zi întreagă!

Be the first to comment on "O investiție a statului care NU se va recupera în 100 de ani"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*