Fake news: Prețul ouălor în România vs Germania

Daniel

De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist.
Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

De ce moare presa în România?

Nu din cauza oamenilor care preferă știrile moca ci din cauza siteurilor / ziarelor care nu sunt în stare să scrie o știre decentă. Exemplul concret: o știre Digi 24 despre prețul la ouă care sună cam așa:

Ia luați aici mostră de jurnalism:

În supermarketuri, 10 ouă costă peste 10 lei, adică doi euro. În Germania, preţul de-abia depăşeşte un euro.
Credeați că Digi24 va face calcule complexe sau va căuta modalități de a afla cât costă ouăle în Germania vs. România? Nope! Ce atâtea calcule domne, ia de aici:

„Le crești cu 40, 50 %… este prea mult! Au profitat de acest lucru şi bineînţeles, la raft, au mai adăugat un 5-10 la sută. După cum vedeți, și rafturile sunt pline. Nu cumpără nimeni”, spune un client.

Îmi place cum în România poți lua orice gigel din supermaket și el îți poate spune cu cât cresc prețurile pe lanțul de distribuție, de la producător până la raft. ”Un client” ăsta știe că la supermarketul are marjă de 5 – 10% pe ouă, distribuitorul 40 – 50%. Cool!

Altă chestie:

„În Germania, un cofraj cu zece ouă costă un euro și 9 cenți. În comparație cu România sunt mult, mult mai mici, nu numai la ouă, ci la toate produsele”, a declarat pentru Digi24 Oana Adriana Mircea, o româncă mutată în Germania.

Foarte tare! Deci o româncă mutată în Germania știe că un cofraj de 10 ouă costă fix 1 euro și 9 cenți! Mă simt prost, eu dau alt preț pe ouă ori de câte ori mă duc la cumpărături, chit că e vorba de același magazin. Dar doamna Oana Adriana Mircea a zis fix prețul din Germania: 1 euro și 9 cenți! Nici mai mult, nici mai puțin.

Articolul Digi24 poate fi așadar rezumat în felul următor:

Pasul 1: se intreabă o persoana de pe stradă cât costă 10 ouă în România.

Pasul 2:  se întreabă o persoană de pe stradă cât costă 10 ouă în Germania.

Pasul 3: Succes, ai un articol!
Și dacă aveți curiozități privind prețul ouălelor în Germania și România, mi-a luat 2 minute să fac niște calcule și să văd cât costă ouăle în cele două țări

Ținem legătura pe mail?

Dacă îți place articolul te poți abona la newsletter-ul și vei primi mail, odată pe săptămână cu ce articolele am scris. Fără spam! Fără mizerii!


Prețul mediu a unui carton de 12 ouă în Germania e 1.71 EUR. Prețul minim e de 1.31 EUR. Dacă aplicăm regula de 3 simplă rezultă că 10 ouă costă 1.09 EUR. Fabulos! Persoana de pe stradă, pe nume Oana Adriana Mircea a nimerit la fix prețul minim al ouălor! Nu oricum, ci la la cent! Ar putea fi o coincindență faptul că prețul minim de pe un agregator e fix prețul zis de o persoană aiurea de pe stradă?
Prețul mediu în România: 8.12 RON pentru 12 bucăți, adică sub cei 2 EUR de la Digi! Doar că ăsta e prețul pentru 12 ouă. 10 bucăți înseamnă 6,76 RON adică mult sub valoarea menționată de ei. În plus minimul în România e undeva  la 6 RON conform sursei folosite de mine. În București sunt mai scumpe ouăle decât în Câmpina sau alte orașe mici, așa că atunci când spui prețurile în România trebuie să ai în vedere prețuri medii. Dar o medie înseamnă să ai și valori mai mici și valori mai mari (că de aia e medie). Pentru Digi24 nu contează, ei știu că 10 ouă în România sunt 2 euro, ce dacă nu e adevărat în 99% din cazuri.
Așadar, preț dublu al ouălor în România vs Germania? Nope! Fake news! Profesionalism zero de la Digi24!
Și apropo de profesionalism, evident că articolul nu e semnat.

About the Author

Daniel
De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist. Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

3 Comments on "Fake news: Prețul ouălor în România vs Germania"

  1. Nu numai Digi duce lipsa de profesionisti. Lucrez in publicitate si cunosc valorile jurnalistilor. Documentare fas – fas de pe internet, datele nu mai sunt verificate deloc (nu mai vorbesc despre regula celor trei surse), articole scrise pe repede inainte pentru a lua banii clientilor…iar cei mai pagubiti sunt consumatorii, care sunt indusi constant in eroare!!

    • Primeaza cantitatea (trafic, click-uri) nu calitatea pentru ei. Dar, de curiozitate, daca tot zici ca lucrezi in domeniul asta, cei care cumpara publicitate la ei pe site nu sunt deranjati de articole de genul asta?
      Ca firma care vrea sa isi faca reclama vrei sa iti apara numele langa articole despre cum ouale in Germania sunt mai scumpe decat in Romania sau alte bazaconii?

  2. Parerile mele sunt cunoscute in firma. Am incercat sa fac ceva sa schimb mentalitatea dar se pare ca in curand va trebui sa schimb serviciul. Asa incat ma simt liber sa imi exprim opiniile 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Privacy Preference Center

Cookieuri de trafic

Siteul acesta folosește cookieuri de tracking pentru a măsura numărul de oameni de vizitatori de pe site și a înțelege cum interacționează cu siteul.

gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types],_ga,_gid,_gat

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?