De ce magazinele online au taxă de ridicare din showroom

Japanese employees from the Kadena Post Office label a box number on a received package at the Kadena Post Office April 12, 2016, at Kadena Air Base, Japan. The post office offers a variety of services ranging from mailing out parcels, money orders, parcel pick up, and an email notification system, as well as an official mailing center for mission-related shipments. (U.S. Air Force photo by Naoto Anazawa)

Am văzut mulți oameni nedumeriți (mă rog, nedumeriți și nervoși) cu privire la o taxă de ridicare a comenzilor din showroom.

Înțeleg că pentru multe persoane asta e o chestie greu de acceptat, pe pincipiul:

”stai domne, cum adică taxă de ridicare din showroom, păi eu îți scutesc ție banii pe care îi dai curierului!”

sau clasicul:

”Niște hoți toți, li s-a urcat succesul la cap și acum vor să ne jecmănească”

Taxa asta e aparent aplicată de exemplu de Emag și Elefant.

Iată ce zic cei de la Elefant.ro în termenii și condițiile lor:

Tarife Ridicare Personala din pick-up point:

–         Pentru produsele care vor fi ridicate personal de client de la unul din pick-up point-urile elefant.ro, conform optiunii clientului, vanzatorul va percepe costul fix de procesare( 0.99 lei) si un cost de livrare a comenzii in centrul selectat in valoare de 4.99 lei, indiferent de categoria de produse.

In cazul comenzilor cu o valoare mai mare de 79.99 lei costul de livrare este zero, percepandu-se doar costul de procesare in valoare de 0.99 lei.

Iată și textul de la Emag referitor la ridicarea produselor din puncte de colectare:

Livrarea produselor eMAG la oficiile Postei Romane se face gratuit doar pentru comenzile care au o valoare minima de 50 de lei. In cazul in care suma de plata pentru o comanda este mai mica de 50 de lei, costul de livrare este de 4,99 lei.

Despre ridicarea din showroom, Emag zice așa:

Livrarea in showroom se face gratuit.

Daca produsele pe care le-ai comandat sunt pe stoc in showroom, le poti ridica imediat. Daca produsele nu sunt pe stoc in showroom-ul pe care l-ai selectat cand ai inregistrat comanda, te vom anunta prin e-mail sau SMS cand acestea vor ajunge in showroom ca sa le ridici. Din momentul in care au ajuns, produsele sunt pastrate in showroom timp de 4 zile lucratoare (cu tot cu ziua in care primesti notificarea de ridicare).

Pentru ridicarea din showroom fac exceptie electrocasnice mari.

 

De ce diferențiază magazinele astea între livrare prin curier și ridicare personala?

Pentru că modelul de business al unui magazin online e fundamental diferit de cel al magazinelor tradiționale.

Magazinele online oferă în mod tradițional prețuri mai mici decât cele tradiționale cu condiția:

  1. să știi ce vrei și
  2. bunul pe care îl cumperi să fie livrat apoi prin curier/poștă.

Să le luăm pe rând: dacă nu știi ce vrei să cumperi, magazinele online nu sunt locul potrivit pentru a afla mai multe detalii. Produsele lor sunt prezentate conform unui șablon standard care facilitează indexarea, căutarea, filtrarea produselor, dar nu te ajută foarte tare dacă nu știi exact cu ce se mănâncă.

Imaginați-vă că vreți un laptop nou și mergeți pe site la emag. Puteți găsi destul de multe informații acolo despre sute de laptopuri, dar cu ce vă ajută asta dacă nu știți ce e ăla CPU? Dar dacă intrați într-un magazin fizic, probabil veți găsi pe cineva acolo care să vă îndrume, sau care să vă întrebe: ”pentru ce îl vreți? jocuri, filme?” și apoi să vă explice diferența între produse. Ei bine, persoana aia nu lucrează acolo pe biscuiți ci pe bani. Mai mult, aceste magazine nu pot fi puse în locuri îndepărtate ci aproape de locuri des frecventate de oameni (artere principale de circulație, mall-uri etc.). Ori locurile astea nu sunt ieftine iar chiria poate ajunge la sume fabuloase.

Magazinele online vă oferă prețuri mai mici eliminând cu totul magazinele fizice. Produsele lor nu pot fi găsite în magazine în centrul orașului ci online, fiind depozitate în afara orașului și livrate prin curier. Nici omulețul care să vă explice chestii nu mai e acolo, pentru că și el trebuie plătit și asta înseamnă costuri mai mari.

Atunci când magazinele online ajung la o anumită dimensiune își deschid 1-2 showroom-uri, dar cam atât. Modelul lor de business nu funcționează prea grozav dacă trebuie să închirieze locații fizice.


Ținem legătura pe mail?

Dacă îți place articolul te poți abona la newsletter-ul și vei primi mail, odată pe săptămână, cu ce articolele am scris. Fără spam! Fără mizerii!


Ok, dar eu vreau doar să ridic chestii de la ei, nu vreau să întreb nimic!

Hai să luăm un exemplu:

Emag și-a deschis anul trecut depozit în Ciorogârla. Chiria pentru spații logistice în Ciorogârla e între 3,5 și 4,5 euro pe metru pătrat.

Pe Bulevardul Magheru din București în schimb prețurile variază între 35 și 45 EUR pe metru pătrat pe lună, adică de aproximativ 10 ori mai scump.

Dar diferența asta nu e chiar cea reală, pentru că spațiile logistice sunt și foarte înalte, deci 1 mp într-un depozit din Ciorogârla depozitează mai multă marfă decât 1mp într-un magazin din București pentru că depozitul din Ciorogârla are rafturi până la 7 – 10 metrii înălțime, chestie care nu e posibilă în imobilele din București, cu mici excepții, unde ne oprim la 3-4 metri înălțime.

Unde vreau să ajung: depozitarea unui colet în București poate fi mai scumpă cu până la 10 – 20 de ori comparativ cu a ține acele bunuri într-un depozit de la marginea orașului.

Ba mai mult, fiecare zi petrecută într-un spațiu din București și nu în depozit înseamnă bani pierduți, mai ales dacă vorbim despre colete cu valoare mică sau volum mare.

Acea diferență de 10 – 20 de ori face business-urile online să se orienteze puternic spre livrare prin curier / poștă pentru că doar în felul acesta pot să își țină costurile la minim.

În ceea privește Elefant, ei au deschis puncte de livrare prin diverse orașe. Cel din București de la Metrou Unirii 2 era sinistru, nimic mai mult decât o tarabă 1 x 2 m ticsită cu pachete de sus până jos. Au oferit posibilitatea de ridicare personală, dar tot au încercat să mențină costurile cât mai jos posibil.

Practic întregul business online are costuri mai reduse decât cel tradițional din magazine pentru că bunurile ocupă spațiu în depozit o perioadă foarte scurtă de timp.

Revin un pic la ideea referitoare la businessurile online: ele sunt de succes atunci când cumpărătorii știu ce vor și nu au nevoie informații de la o persoană care să le explice cum funcționează acel produs sau să le recomande ceva.

Chestia asta se vede cel mai bine la librării și, implicit, la Elefant.ro. Majoritatea oamenilor pe care îi cunosc eu și care cumpără de la Elefant o fac pentru prețurile mai mici. O să îi vezi intrând în librăria Cărturești sau Humanitas, vor răsfoi cărți jumătate de oră și apoi, când se vor hotărî, vor da comandă de pe Elefant. Contactul fizic cu produsele, fie ele cărți sau telefoane, e ce lipsește business-urilor online și cele mari încearcă să compenseze neajunsul acesta cu showroom-uri. Până și Amazon, spaima retailului online a deschis o librărie fizică în New York pentru că business-ul său a reușit să pună pe butuci numeroase lanțuri de librării fizice unde mulți dintre cumpărătorii săi răsfoiau cărți, pe care apoi le cumpărau de la ei.

Cât despre curierat, acesta devine o parte critică a business-ului online, motiv pentru care retailerii online mari își integrează servicii de curierat în business-ul lor, de regulă cumpărând cu totul o firmă de profil, așa cum a făcut și Emag, despre care am scris pe larg într-un articol precedent.

Concluzii

Atunci când comanzi online pentru că e mai ieftin nu trebuie să ai pretenția ca produsul respectiv să poată fii ridicat dintr-un showroom sau altă punct de colectare gratis. Business-urile online vor să facă profit așa că vor căuta acele modalități care le permit să țină costurile jos și prețurile sus. Haideți să nu ne gândim că au obligația să ne ofere ceva pe gratis, inclusiv când vine vorba de a ridica un produs.

Recomandare

Dacă nu ești mulțumit de existența acestor taxe de ridicare sau procesare a comenzii, există posibilitatea de a scăpa de ele. Tot ce trebuie să faci e să mergi la acele business-uri care nu au taxe de ridicare. Ele se numesc MAGAZINE și procesul de cumpărare e simplu:

  1. Intrii în magazin
  2. Cauți manual printre rafturi
  3. Dacă vrei să adaugi filtre căutării tale trebuie să mergi la una dintre persoanele în uniformă de acolo și o întrebi unde se află categoria de produse sau chiar produsul căutat
  4. Pui mâna pe produs și îl analizezi.
  5. Coșul de cumpărături e uneori un coș fizic de cumpărături
  6. Dacă ești mulțumit te duci la biroul apropiat de ieșirea din magazin. Acolo vei vedea că trebuie să plătești fix prețul scris pe etichetă! Da, ai citit bine, acela e prețul final, fără cost de prelucrare sau de ridicare!

Succes!

 

Sursă foto: http://www.airforcemedicine.af.mil/Media-Center/Art/igphoto/2001515008/

 

Be the first to comment on "De ce magazinele online au taxă de ridicare din showroom"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*