Libertatea a descoperit cum funcționează economia

Libertatea (ziarul cu fata de la pagina 5) a publicat ceva ancheta despre suplimente nutritive spunând niște lucruri despre suplimente nutritive:

Astea sunt chestii pe care le poți realiza singur dacă citești cu atenție numele: ”suplimente nutritive”. Asta înseamnă că sunt chestii care suplimentează alimentația…și cam atât.

Nu despre asta vream să vă vorbesc însă ci de ce s-a întâmplat după (via Paginidemedia):

EFECTE. La doar o zi de la publicarea investigației Libertatea despre „reclamele mincinoase” (publicate chiar de ziar), mare parte dintre clienții care promovează suplimente alimentare s-au retras din ziar.

O monitorizare Paginademedia.ro arată că, astăzi, sunt doar două reclame la astfel de produse, care însumează trei sferturi de pagină (un sfert reclama „Erecție tare cu o singură capsulă de UP” și jumătate de pagină cu o „Inovație în ajutorul stomacului”.

Wow…cine s-ar fi așteptat la reacția asta? Păi…gen, orice persoană sănătoasă la cap? Apoi vine directorul Ringier (cei care dețin Libertatea) cu o declarație super amuzantă (via Hotnews):

Mihnea Vasiliu, directorul Ringier România: „Clienții s-au retras, pur și simplu. Dar, neoficial, din partea unora au fost și reacții de tipul „noi vă plătim și voi scrieți împotriva noastră? (…) Este o reacție de anii 90, pe principiul nu scrii de bine, scot banii de publicitate. Este o reacție care, într-un fel, ridică și mai multe semne de întrebare legate de produsul tău (…) Forţând un exemplu, eu nu cred că, dacă Business Insider scrie un articol despre problemele motoarelor Boeing, compania își va retrage reclama de pe Business Insider.”

Oare nu era clar că atunci când critici fix sursa ta de finanțare există riscul ca acea sursă să nu îți mai dea bani? Măcar la nivel principial ar fi trebuit să apară niște semnale.

Exemple din lumea reală

Haideți să și demonstrez că în lumea reală companiile își retrag reclamele din ziarele care le critică:

  • Amazon și-a retras reclama de pe site-ul Bloomberg după ce aceștia din urmă au publicat un material despre Amazon. Ce spunea acel material? Că e posibil să fi fost victima unui hack din partea chinezilor.
  • Asociația Americană de Aviație a retras reclamă din USA Today după ce aceștia din urmă publicaseră o investigație despre niște granturi guvernamentale folosite pentru lucrări care nu erau prioritare.

Mi-a luat 30 de secunde să găsesc exemplele astea. Și puteți găsi mult mai multe cu un simplu google search. Are rost să semnalez că Amazon, una din cele mai mari companii din lume, a făcut fix ce zice tipul de mai sus că nu se face? Păi dacă Amazon o face…nu ne așteptăm și la ăștia mici să o facă?

Care e adevărata problemă

Ceea ce a făcut Libertatea a fost o doză de jurnalism. Dar jurnalismul respectiv a atacat fix business-urile care vindeau publicitate pe siteul și în ziarul printat. Iar asta ne duce la următoarea idee: jurnalismul nu se poate finanța doar din reclame. Ziarele din Vest au aflat asta acum 10 ani și au încercat să se adapteze

Soluția e, din păcate, introducerea de abonamente și a învăța oamenii, din nou, că trebuie să plătească pentru jurnalism de calitate. Ben Thompson de la Stratechery a descris foarte bine problema pe care o au creatorii de  conținut jurnalistic într-un articol de pe siteul său:

By owning printing presses and delivery trucks (and thanks to the low marginal cost of printing extra pages), newspapers were the primary outlet for advertising that didn’t work on (or couldn’t afford) TV or radio — and there was a lot of it. Maximizing advertising, though, meant maximizing the potential audience, which meant offering all kinds of different types of content in volume: thus the mashup of wildly disparate content listed above, all focused on quantity over quality. And then, having achieved the most readership and the ability to expand to fit it all, the biggest newspaper could squeeze out its competitors.

Too many newspaper advocates utterly and completely fail to understand this; the truth is that newspapers made money in the past not by providing societal value, but by having quasi-monopolistic control of print advertising in their geographic area; the societal value was a bonus. 

New York Times, The Economist, Financial Times și multe alte publicații au introdus paywall-uri. De ce? Pentru că nu pot să se mențină independente și să producă jurnalism de calitate doar din reclame. Nu atât timp cât Facebook și Google atrag cea mai mare parte a banilor din reclame. Și am văzut cât de darnice sunt acestea două cu presa și datele personale.

Concluzii

  • Modelul de business bazat pe reclame nu se pupă cu investigațiile jurnalistice împotriva celor care fac reclamă.
  • Dacă vrei jurnalism de investigație, îl finanțezi majoritar din abonamente sau donații de la cititori! Recorder și Să fie lumină produc anchete jurnalistice de calitate cu bani din donații.
  • Dacă vrei te finanțezi din reclame nu scrie împotriva lor, altfel te paște falimentul!

Modelul de business bazat pe reclame nu e compatibil cu jurnalismul de calitate!

Be the first to comment on "Libertatea a descoperit cum funcționează economia"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*