Ce înseamnă decizia Curții Europeane de Justiție pentru UBER

Daniel

Daniel

De 8 ani lucrez în consultanță, din care ultimul an și jumătate la o firmă din UK. Scriu despre economie, politică, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep. Sunt un bărbos, hipster, consumator de cola (care mă ține treaz), ceai (care mă ține sănătos) și vin (care mă ține optimist).
Daniel

Deja a apărut prin presă că Uniunea Europeană prin Curtea Europeană de Justiție consideră că UBER oferă servicii de transport. Cei care sunt la curent cu situația UBER în Europa probabil nu au fost surprinși, pentru că mai pe la începutul anului decizia Curții de acum a fost prefațată de opinia unui Avocat General, un fel de expert al Curții chemat să își dea cu părerea ori de câte ori un caz e mai dificil.

Scriam pe vremea aceea despre argumentele Avocatului General, care se puteau rezuma la următoarele idei:

  1. Uber oferă două tipuri de servicii: unul de transport și unul de IT. Întrebarea e care dintre cele două componente e predominantă.
  2. Există o relație puternică de subordonare între Uber și șoferi, manifestată în special prin faptul că Uber decide cine poate și cine nu poate să conducă pentru Uber.
  3. Prețul cursei e stabilit de Uber și nu de șoferi. Ba mai mult, plățile pasagerilor merg la Uber, care, după ce își păstrează o parte din bani, face plăți către șoferi.

Dacă luați orice companie de IT sau software care oferă aplicații veți vedea că nu operează ca Uber. Concluzia Avocatului General era clară: Uber e companie de transport, nu de software.

Ce zice Curtea Europeană de Justiție?

Cam tot ce scrie mai sus, dar fără să intre în detalii. Dacă aveți curiozități puteți citi comunicatul Curții. În curând va apărea probabil și decizia propriu zisă cu toate explicațiile tehnice, dar linia urmată de Curte pare a fi cea menținută și de Avocatul General.

Ce înseamnă decizia asta pentru Uber?

Nu mare lucru! Pentru că decizia Curții Europene de Justiție vine după ce multe alte curți naționale deja afirmaseră același lucru, Uber fiind obligată în multe țări să se licențieze la fel ca orice altă companie de taxi.

Doar țări ca România o mai scăldau cu formalități și proceduri care nu aveau nici o legătură cu substanța, cum a fost decizia Curții de apel Cluj, o decizie care arată ce înseamnă să ai judecători care trăiesc încă în anii 90 și nu înțeleg tehnologia. Doar ca o scurtă paranteză, Curtea de Apel Cluj zicea că Uber nu face taximetrie pentru că…atenție!…nu are mașini proprii! Ei bine, pentru Curtea Europeană de Justiție asta nu e relevant, ca să vezi!

Dar în România?

Decizia asta înseamnă că Uber România cam trebuie să se licențieze dacă vrea să facă taxi. Până acum exista o urmă de îndoială (mă rog, pentru unii, nu pentru cei care citeau legea), dar acum ar trebui să fie clară chestia asta.

Numai că licențierea aia e un proces al naibii de dificil pentru că licențele sunt date de primării. E posibil ca Uber să primească licență în Cluj de exemplu, dar le va fi considerabil mai greu să facă asta în București, acolo unde lobby-ul taximetriștilor pare a fi foarte puternic.

Pe de altă parte însă Uber are bani de aruncat și dacă vrea să rămână relevant va trebui să ceară autorităților:

  1. Fie să îi dea licențe, dar asta pare dificil de făcut în unele localități (ex: București)
  2. Fie să schimbe legea referitoare la acordarea licențelor astfel încât primăriile să nu îi poată pune piedici ori, dacă nu, să elimine complet nevoia de licență.

La cum arată lucrurile în momentul de față cred că opțiunea 2 e mai accesibilă decât prima.

Și încă o idee: Dacă Uber e firmă de transport, atunci nu ar trebui să i se interzică să aplice pentru licențe de taxi.

După mine, asta înseamnă că Uber ar putea să se folosească de decizia Curții Europene de Justiție pentru a anula decizia Primăriei București referitoare la dispecerizare, prin care i s-a interzis să funcționeze în București și care e doar o altă încălcare flagrantă a legislației privind transportul de persoane, dar de data asta din partea Primăriei.

Dacă vă pasionează subiectul atunci puteți citi și celelalte articole scrise pe tema asta:

Despre decizia lipsită de logică economică a Curții de Apel Cluj

Despre modelul de business al Uber și cum fac ei dumping pe piața de taximetrie

Despre opinia expertului Curții Europene de Justiție legat de activitatea Uber


Ținem legătura pe mail?

Dacă ți-a plăcut articolul te poți abona la newsletter-ul și vei primi mail, odată pe săptămână cu ce articolele am scris. Fără spam! Fără mizerii!

About the Author

Daniel
De 8 ani lucrez în consultanță, din care ultimul an și jumătate la o firmă din UK. Scriu despre economie, politică, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep. Sunt un bărbos, hipster, consumator de cola (care mă ține treaz), ceai (care mă ține sănătos) și vin (care mă ține optimist).

Be the first to comment on "Ce înseamnă decizia Curții Europeane de Justiție pentru UBER"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*