Închiderea granițelor crează probleme economice mari

Am văzut multă lume cerând închiderea granițelor României rapid în ideea de a nu permite oamenilor bolnavi să se întoarcă în România.

Problema evidentă e lipsa completă de compasiune a acestor oameni față de semenii lor. Trecând peste asta însă am impresia că oamenii ăștia nu au nici cea mai vagă idee cum funcționează lumea din jurul lor.

Știți cum e chestia aia ”ai grijă ce îți dorești, că s-ar putea întâmpla”. Ei bine, pe logica asta poate ar trebui să se întrebe oamenii ăștia care cereau închiderea granițelor când au cumpărat ultima oară roșii. Da, roșii, chestiile alea de culoare roșie care se bagă în salată și sunt folosite de unii să evalueze filme.

Știți că roșile nu cresc în mod natural în luna martie nu? Roșiile alea pe care le cumpărați din supermarketuri acum nu sunt roșii românești ci aduse de prin Turcia, unde clima permite creșterea lor și în sezon mai rece. Mai sunt roșii crescute în sere, dar nici pe departe în cantitățile necesare pentru a acoperi cererea de pe piața românească.

Dar cartofii, aveți idee de unde sunt? Deși avem o producție decentă de cartofi o mare parte din ce găsiți în supermarketuri vine din Polonia.

Dar hainele de pe voi, de unde sunt? Produse în România? Mă îndoiesc, aș zice mai de grabă că sunt din una din aceste țări:

  • Turcia
  • China
  • Bangladesh

Telefonul sau laptopul pe care vă citiți blogul ăsta și vă uitați la seriale și porno unde e făcut? În România? Ha ha!

Acum întrebarea de 1 milion de dolari: Când se închid granițele se închid și pentru șoferii de tir, marinarii de pe vapoare și piloții de avion? Cum ajung toate bunurile de mai sus în România? Am ajuns la tiruri care se conduc singure și nu am auzit eu?

Există un risc real ca România să aibă probleme cu aprovizionarea în săptămânile următoare

Țările care blocat frontierele au făcut asta în ideea de a opri răspândirea virusului. Dar unele din ele au blocat complet granițele, inclusiv pentru transportul de bunuri. Pe un site specializat pe probleme de transport am dat peste niște informații cam nasoale:

Hungary states that starting from last night foreign trucks can cross the Slovenian-Hungarian border only between 21:00 and 00:00 only 15 trucks at every 10 minutes, so not more than 200 trucks per day!

Transport companies should provide, before a request to cross the border, data like the name of the driver, number plate of the truck and hour and minute when they intend to cross a certain border.

For Romania this is really problematic, because the price of being European Union member came with the disappearing of the local industry. Romania imports almost 80% of the food, so all the fruit and vegetables coming from Spain and Italy are limited to reach Romania because the trucks are asked to wait for days at the Hungarian borders. And not only Austria, Slovenia and even Croatia and Serbia make the transit really difficult. Trucks with medical supply are stopped in Germany, even if imported from The Netherlands, but Germany forbids the export of medical equipment and medicines so they stopped the trucks to Romania even if the goods come from The Netherlands.

Problema de mai sus e reală și a apărut pe ici pe colo în presă (aici, aici dar nu a fost luată în seamă).

Comisia Europeană a observat și ea chestiile astea și încearcă (zic ei) să remedieze situația. Cert e că închiderea granițelor de către celelalte țări ale UE riscă să lase România mai expusă decât alte țări din Vest. Nu cred că sunt motive de alarmă pentru moment, dar dacă situația transporturilor transfrontaliere nu e rezolvată România ar putea fi lovită de o lipsă acută de bunuri și imediat după de inflație. Lucrurile par să se miște în direcția bună și să sperăm că nu vor reapărea probleme.

Concluzii

Închiderea granițelor nu e ca un întrerupător unde oprești și pornești curentul. Închiderea completă a granițelor înseamnă  că nu mai pupăm multe dintre bunurile cu care suntem obișnuiți și pe care nu le producem local.

Așa că mai ușor cu ”închideți granițele” că mâine poimâine aflați din proprie experiențe cât de puține lucruri sunt produse în România.