Factual.ro nu face factchecking corect

În ultima vreme toate partidele politice au început să tureze motoarele electorale pentru alegerile europarlamentare. Nimic neobișnuit aici, propaganda e la ea acasă în România.

Pe de altă parte însă începe să mă deranjeze faptul că anumite persoane și ONG-uri se dau independente, dar în realitate au o agendă în favoarea uneia dintre părți.

Un exemplu foarte bun în sensul ăsta e site-ul Factual.ro, care se vrea site de fact-checking (adică verificat declarațiile politicienilor). Am două probleme cu ei:

  1. Atunci când aleg declarații greșesc cam mereu în favoarea USR / PNL și în defavoarea PSD
  2. Nu sunt imparțiali în alegerea declarațiile vectorilor de imagini ai partidelor. Despre asta am sa scriu intr-o postare separata insa.

Știu, știu…hur, dur, PSD = rău, USR / PNL = bun. Ok, hai să trecem peste simpatii politice și să ne concentrăm pe fapte nu impresii.

Greșesc într-o singură direcție

Și acea direcție e pro-Opoziție cam tot timpul pe partea de economie (pe alte domenii nu îmi dau cu părerea că nu mă pricep). Haideți să luăm niște exemple:

PIB-ul României și al Portugaliei

Asta e cea mai recente manipulare din partea Factual:

Hmm…Liviu Dragnea declară:

”Am depășit Portugalia la PIB. Urmează Cehia”.

Destul de simplu, nu? Ce ar trebui verificat? Dacă PIB-ul României e mai mare decât PIB-ul Portugaliei.

Ce zice Factual că verifică:

Ce verificăm?

Dacă am depășit Portugalia la PIB și dacă e posibil să depășim și Cehia.

La fel ca mine, nu? Care e concluzia Factual? ”Parțial fals”. Ce se înțelege din ”parțial fals”? Păi eu aș zice că PIB-ul României nu a depășit PIB-ul Portugaliei.

Ia să vedem:

Aha…deci PIB-ul României e mai mare decât cel al Portugaliei? Cum dracu e afirmația parțial falsă atunci?

Liviu Dragnea a spus că PIB-ul României e mai mare decât al Portugaliei. E așa? DA! Până și Factual arată că PIB-ul e mai mare. Atunci de unde concluzia?

Păi trebuie să fie bine, ca să nu fie rău, vorba maestrului Hagi. Așa că se apucă ei și compară PIB/cap de locuitor al României cu PIB / cap de locuitor al Portugaliei.

A zis Dragnea asta? Nope! Nici pe departe. Dar pentru Factual nu e suficient. Ei compară o țară care a avut un imperiu mai întins decât Europa cu România la PIB / cap de locuitor ca să arate că Liviu Dragnea minte!

Doar că Dragnea nu minte! E atât de simplu: afirmația lui Liviu Dragnea e adevărată. Liviu Dragnea nu a zis nimic de PIB / cap de locuitor.

PIB-ul măsoară dimensiunea unei economii. PIB/ cap de locuitor e un indicator care măsoară cam cât ar produce fiecare locuitor din acel PIB. Sunt 2 chestii diferite însă!

Impozitul pe profit în UE

Altă manipulare din partea Factual a fost atunci când Claudiu Năsui a spus următoarea chestie:

Ok, hai să vedem. Ce aș verifica eu:

Cât e cota de impozitare în România și aș compara apoi cu alte țări din Uniunea Europeană. Apoi aș verifica gradul de colectare al taxelor din România și l-aș compara cu alte țări.

Ce verifică Factual:

Care este impozitul pe profit în statele Uniunii Europene, cum se poziționează România în această schemă și de ce spune deputatul că avem o problemă cu colectarea impozitelor.

Cam același lucru ca mine deci.
Ia să vedem ce verifică apoi:

Dacă ne uităm acolo, putem observa că majoritatea țărilor au cota de impozitare mai mare decât a României. Apoi iau niște date de la trendingeconomics care spun fix același lucru: rata de impozitare e printre cele mai mici din UE.

Bun, deci concluzia ar trebui să fie că partea aia din afirmație e falsă, nu? Iată ce zice Factual:

Comparativ cu alte țări din UE, noi avem o taxă pe profit mai mare ca în alte țări și da, avem o problemă cu colectarea.

WTF? cum poate fi afirmația adevărată? Graficul spune fix invers?!

Apoi se apucă analizează au luat nivelul încasărilor din impozit pe profit și îl raportează la PIB. Aici e însă o problemă: Poți să ai nivelul impozitului mare, dar încasările mici și să fie perfect legal. De exemplu:

  • Dacă o companie e în creștere va fi de obicei pe pierdere și nu va genera impozit pe profit. Asta se traduce prin PIB mare, dar încasări din impozit pe profit mici.
  • La fel se întâmplă cu companiile care au trecut printr-o perioadă mai proastă și apoi își revin. O perioadă de mai mulți ani își pot ofseta impozitul pe profit datorat cu pierderea înregistrată în anii anteriori.
  • Atunci când se schimbă legislația și mai puține firme trebuie să plătească un astfel de impozit. Spre exemplu în România sunt multe firme care plătesc impozit pe microîntreprindere (la venit, nu profit)

Sunt 3 exemple de situații legale în care încasările din impozit pe profit poate fi redus legal fără să fie nici un fel de problemă pe partea de colectare. Și da, mai sunt și altele.

A verifica nivelul de încasare al impozitului pe profit nu are sens în cazul ăsta pentru că nu va spune absolut nimic despre nivelul de colectare!

Și totuși fix asta face Factual: se uită la încasările din TVA și le compară cu PIB-ul. Apoi ajunge la concluzia că ele sunt în scădere în ultimii ani și, prin urmare, avem o problemă cu colectarea.

Ori asta e fals! Colectarea scade din motivele de mai sus, cu accent puternic pe nr. 3 acolo unde aplicarea impozitului pe micro și scoaterea sectorului HORECA de la plata impozitului pe profit (plătesc alt tip de taxe, ex: pe suprafață utilă, pe cameră ocupată etc.) a dus la scăderea impozitului pe profit.

Factual nu a verificat ce trebuia și când a verificat acel ceva a mai greșit odată ignorând situații legale în care încasările scad.

Afirmația lui Claudiu Năsui e falsă pe toată palierele! Factual zice că e adevărată!

Bugetul de sănătate pe 2019

Altă dudă de la Factual, de data asta pe bugetul de sănătate pe 2019:

Ok, Dăncilă zice că în bugetul pe 2019 a avut loc cea mai mare alocare de fonduri pentru Sănătate din istoria României.

Bun, ce ar trebui verificat? Păi dacă suma de bani alocată bugetului pe 2019 e într-adevăr cea mai mare!

Ce verifică Factual:

Banii alocați pentru Sănătate.

Cam vagă descriere, nu? E intenționat vagă ca să poată verifica ce vor ei, nu ce a zis Dăncilă.
Cumva Factual ajunge iar să verifice alocarea de fonduri raportat la PIB?
O să spuneți că sunt cârcotaș, dar comparația nu are sens! PIB-ul e produs de întreaga economie, dar o creștere a PIB nu duce automat la o creștere a bugetului sau dacă duce nu în aceeași proporție.
PIB-ul României e produs în mare parte de populație (consum) și mediul privat (producție și investiții) și doar într-o anumită măsură de Guvern (ceva consum, ceva producție și investiții).
O comparație mai bună era buget sănătate raportat la total buget! Asta ne-ar fi spus cum se împarte ciolanul guvernamental și dacă sănătatea e o prioritate sau nu. Comparația cu PIB-ul nu are sens însă!
In fine, una peste alta Factual analizeaza altceva, nu declaratia Vioricai Dancila. Iar concluzia lor e bazata pe altceva, nu pe declaratia Premierului.

Daca vreti sa facem o comparatie, e ca si cum cineva ar spune:

„Luna asta voi cheltui pe carti cea mai mare suma vreodata”. Voi in cazul asta analizati suma sau raportati suma la salariu omului si apoi spuneti ca acum cativa ani a cheltuit 100 de lei la un salariu de 500, prin urmare cei 1000 RON cheltuiti acum sunt irelevanti.

Cam asta e diferenta intre ce a zis Viorica si ce a analizat Factual.

Si daca aveti curiozitati acelasi scenariu ai acelasi stil la o alta declaratie a Vioricai Dancila referitoare la PNDL si altele.

In fine Factual pentru mine nu reprezinta o sursa de incredere pt factchecking pe economie.

Be the first to comment on "Factual.ro nu face factchecking corect"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*