Economia reducerilor la cinema și discriminarea

Daniel

De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist.
Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

Trebuie să fie unul din cele mai stupide subiecte despre care am scris până acum, dar e și ocazia ideală de a explica niște concepte de bază despre reduceri.

În cazul în care nu ați fost atenți, o doamnă cu doi copii s-a dus la cinema și vrut reducere de tip ”family”. Cei de acolo au zis că nu se poate pentru că reducerea se aplică doar pentru cei care vin în format bărbat, femeie și copii. Doamna respectivă era divorțată așa că era doar ea și cei doi copii. Puteți citi pe Hotnews mai multe.

Reacție doamnei cu copii a fost:

Nu pot să vă explic cât de tare m-au rănit vorbele ei. În primul rând pentru că familia mea – da, o numesc famile indiferent de ce va spune constituția – este una mișto, așa, schioapă de un al doilea părinte cum este ea. Suntem uniți, avem grijă unii de alții, ne iubim și ne respectăm. Locuim împreună sub același acoperiș, ne gospodărim împreună, avem buget comun și împărțim aceleași lucruri. Ba mai mult, avem o legătură de sânge și niște documente care atestă faptul că suntem rude. Nu asta ar trebui să definească, până la urmă, termenul de familie?”, a scris Raluca Zdrobiș.

Răi aia de la cinema, nu? Păi…nu prea și vă explic și de ce:

Una dintre regulile de bază ale capitalismului e că există un singur fel de discrimare în lumea asta: cea dintre cei care au bani și cei care nu bani. Capitaliștii nu discriminează în funcție de sex, rasă, etnie, culoare a părului sau ochilor, nume sau orice altceva. De ce? Pentru că în sistemul capitalist partenerul tău de afaceri vrea un singur lucru de la tine: banii.

Ori fix regula asta mă face să nu simpatizez cu doamna cu cei doi copii de mai sus: pe ea nu a discriminat-o nimeni, pur și simplu nu se încadra în condițiile comerciale de acordare a reducerii.

Haideți să ne gândim un pic: are un cinematograf vreun interes să promoveze familia tradițională constituită din bărbat și femeie? Nu prea, pentru că nu are nimic de câștigat dacă oamenii stau împreună sau divorțează. Lor li se fâlfâie de alegerile noastre personale așa că nu au nici un interes să le încurajeze sau să le descurajeze. De ce i-ar păsa unui cinematograf că doamna cu doi copii a divorțat de soț? Banii unui om divorțat sunt mai buni sau mai răi decât cei ai unei persoane căsătorite? Nu sunt și lor chiar nu le pasă.

Discriminarea vine de la popcorn și cola

Le pasă în schimb de următoarea chestie:

Un adult care merge la film își cumpără de regulă o pungă medie sau mare de popcorn și un suc mediu sau mare. Unui copil i se cumpără o pungă mică sau (rar) medie de popcorn și primește un suc mic (dacă primește suc, că deh, sunt pline de chimicale). Ce treabă are cât de mare e popcornul cu discriminarea?

Păi fix de acolo vine discriminarea!


Ținem legătura pe mail?

Dacă îți place articolul te poți abona la newsletter-ul și vei primi mail, odată pe săptămână, cu ce articolele am scris. Fără spam! Fără mizerii!


Industria operării de cinemauri e una destul de contraintuitivă: cinemaurile nu fac bani din biletele pe care vi le vând pentru a vedea filmul ci din popcorn, suc și alte dulciuri. În general cinemaurile păstrează undeva la 20% – 30% din prețul plătit de o persoană pentru nu film. 70% – 80% merg la studiourile care dețin drepturile asupra filmelor pentru care plătiți biletul. Ceea ce înseamnă că cinemaurile trebuie să își scoată banii din alte locuri. Nu vă întrebați de ce trebuie să dai 7 – 8 – 12 – 15 RON pentru o pungă de floricele pentru care studioul a cheltuit probabil 0.5 RON? Ei bine fix de asta, pentru că veniturile cele mai mari și marja de profit cea mai zdravănă vine din vânzările de popcorn și suc. Ba sunt unii manageri de cinemauri care spun:

”We’re not in the movie business… we’re in the candy business”

Acum să revenim la doamna cu doi copii: cinema-ul oferă o reducere la prețul biletelor dacă vine o familie întreagă. Cum definește cinemaul familia? Păi ne zice un comunicat al cinemaului respectiv:

În cazul pachetului Family, oferta este valabilă pentru doi adulți și un copil sau doi adulți și doi copii – în cazul celor dintâi, pot fi mamă, tată, bunic, mătușă, unchi, prieteni, apropiați etc.

Le pasă celor de la cinema că vine femeie + bărbat? Nu, nu le pasă, tot ce vor ei e să vină doi adulți pentru că doi adulți consumă porții mari de suc și floricele iar ei fac bani din treaba asta. Asta e singura conditiție! Doi adulți! Adultul poate să fie mamă, tată, bunică, mătușă, unchi, prieten, apropiați! Oricine oameni buni! Și nu pentru că sunt ei drăguți ci pentru că oferă reducere la intrare la film pentru doi adulți, în ideea că își vor scoate banii din floricele și sucul vândut acelor adulți!

Măsura logică după ce li s-a întâmplat chestia asta e fie să schimbe denumirea pachetului fie să îl elimine complet așa că din toată povestea asta câștigă doar o bloggeriță care și făcut trafic.

Concluzii

După cum spuneam capitalismul nu discriminează în funcție de sex, statut social sau alte caracteristici: banii tăi sunt la fel de buni ca banii oricui!

Cât despre doamna cu doi copii, pe ea nu a discriminat-o nimeni la cinema pentru că reducerile nu discriminează. Întâmplător sau nu e și blogger și a făcut trafic grămadă din povestea asta așa că vă las pe voi să apreciați motivația ei pentru toată gălăgia asta.

About the Author

Daniel
De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist. Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

3 Comments on "Economia reducerilor la cinema și discriminarea"

  1. Alex Petre | 07/05/2018 at 13:01 | Reply

    Salut Daniel, Iti citesc cu mare interes postarile chiar daca destul de des nu sunt de acord cu opinia ta. De data asta insa doresc sa subliniez on nuanta pe care eu ca si parinte (am un baiat si o fetita), o observat-o si o simt. Cand pleci cu copiii undeva: film, piesa de teatru, kids party etc. – pleci nu ca sa te simti tu bine ci ca sa se simta cei mici bine. Ca acea mama singura a fost discriminata sau nu, ca a facut trafic pe blog si bani sau nu, e alta poveste – adevarul insa e ca le-a stricat bucuria copiilor. Consumatorii reactioneza emotional de multe ori. Sigur acea mama s-a enervat si a incercat sa demonstreze ca si ea are o familie. Eu nu cred ca s-a gandit la trafic pe blog ci mai degraba a fost o femeie, o mama revoltata de un lucru pe care il considera profund nedept si a sharuit aceasta nedreptate. Inainte de a fi consumatori si bloggeri suntem oameni.

    • Putea foarte usor sa plateasca pretul intreg daca ar fi vrut sa nu le strice copiilor surpriza. Diferenta era de 7 lei. A preferat sa faca scandal ceea ce e fix pe dos daca pui pe primul loc bucuria copilului tau. Suntem oameni, de acord cu tine, facem greseli, reactionam emotional, dar e foarte important sa nu arunci cu rahat in oameni sau firme fara rost in situatii ca asta. Faptul ca ea isi creste singura copilul sau copiii e alegerea ei personala. Nu trebuie sa fie ponegrita, dar nici nu merita tratament preferential pt o alegere personala. Si putea foarte usor sa beneficieze de reducere (7RON apropo) daca mai aducea un adult cu ea. Nu trebuia sa fie barbat, trebuia sa fie adult deci nu o discrimina nimeni pt ca era mama singura.

    • In alta ordine de idei mersi ca ma citesti desi nu esti de acord cu mine. Uneori nici eu nu sunt de acord cu concluziile la care ajung (nu glumesc), dar daca asta spune logica economica sau politica nu pot sa le ignor.
      Si eu am in feeduri oameni cu care nu sunt de acord de regula, dar ii citesc pt ca ma ajuta sa vad lucrurile si din alte perspective, perspective care uneori sunt mai utile sau mai interesante decat ale mele. Asa crestem si intelegem lumea, citind si oameni cu care nu suntem (mereu) de acord.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Privacy Preference Center

Cookieuri de trafic

Siteul acesta folosește cookieuri de tracking pentru a măsura numărul de oameni de vizitatori de pe site și a înțelege cum interacționează cu siteul.

gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types],_ga,_gid,_gat

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?