Discuțiile despre ROBOR ar trebui să fie publice

Citeam zilele trecute o carte foarte interesantă despre politica britanică. Ei bine, mare parte din ea e dedicată parlamentarilor și Parlamentului ca instrument de manifestare a puterii. Ca paranteză, va urma o recenzie a acestei cărți.

Ei bine, după cum probabil ați văzut recent, Parlamentul României a încercat și el să se manifeste într-un fel. Mai exact a încercat să îl cheme pe Mugur Isărescu la ”audieri” în Parlament (via Hotnews):

Conducerea Senatului a aprobat astăzi invitarea guvernatorului BNR Mugur Isărescu, la audieri joi, de la ora 11.00 în comisiile reunite de buget ale Parlamentului. Guvernatorul a anunțat însă, prin intermediul purtătorului de cuvânt Dan Suciu, că nu va onora invitația aleșilor pentru că are alt program, care a fost anunțat de un an de zile. Este a doua oară când șeful BNR refuză să dea curs unui astfel de demers. 

Unii au aplaudat refuzul guvernatorului BNR de a merge în Parlament. Alții au înjurat PSD pentru că vor să îl aducă la audieri. Doar că, după aplauzele astea care dau bine la moralul trupelor se întâmplă următoarea chestie (via Hotnews):

​După circa două ore și jumătate de discuții aprinse, întâlnirea Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială (CNSM) s-a încheiat prin semnarea unui armistițiu de două săptămâni, perioada în care va fi decisă soarta taxei pe activele bancare. Potrivit informațiilor HotNews.ro obținute din surse guvernamentale, în timpul discuțiilor s-a pus problema renunțării la indexarea taxei de ROBOR, Finanțele obținând două săptămâni de gândire. După cele două săptămâni vom afla dacă taxa va rămâne la fel, dacă va fi eliminată sau va rămâne, fără a fi indexată la ROBOR.

Apoi iese și Vâlcov cu o declarație (Hotnews):

Potrivit lui Vâlcov, există o „o modalitate simplă” din partea BNR de a face inofensivă această taxă. Tot ce este de făcut este schimbarea formulei de calcul a dobânzii interbancare ROBOR.

“Sper să avem o schimbare radicală în modul în care este calculat ROBOR sau chiar să fie eliminat,” a declarat Vâlcov, într-un interviu telefonic pentru agenția Bloomberg. “O decizie va fi luată cu banca centrală, care poate modifica regulile interne pe piața dobânzilor fără a avea nevoie de aprobarea parlamentului.”

În spatele ușilor închise

Faza e că se poartă negocieri în spatele ușilor închise care ne vor afecta viața direct. Ce a agreat Mugur Isărescu cu Eugen Teodorovici în cadrul discuției din CNSM putea fi discutat și în Parlament. Dar nu s-a întâmplat asta. În schimb ne-am trezit cu un ”armistițiu” și cu posibilitatea de a recalcula ROBOR. Dar și astea sunt doar zvonuri.

Orice schimbare în modalitatea de calcul a ROBOR va avea impact direct asupra:

  • creditelor populației
  • creditelor luate de companii
  • creditelor luate de stat

Vorbim despre credite deja luate, nu doar de credite viitoare. Nu e suficient de important încât să avem astfel de discuții în public?

Știți ce s-ar fi întâmplat dacă mergea Mugur Isărescu în Parlament? Aveam transcrierea discuțiilor și puteam vedea concret ce intenții are PSD și BNR. Nu există însă astfel de transcrieri de la CNSM. Literalmente nu știm ce intenții au Vâlcov/Teodorovici/Isărescu deși milioane de români au credite indexate cu ROBOR!

Iar aici ne întoarcem la discuția cu mersul guvernatorului BNR la audierea din Parlament. Da, aș fi vrut ca acea audiere să aibă loc. Dar din motive politice acest lucru nu se întâmplă. Indiferent cine e la putere în Parlament astfel de audieri ar trebui să aibă loc când vine vorba de subiecte de interes național. Ori să îmi fie cu iertare, dar felul în care se calculează ROBOR e subiect de interes național!

Parlamentul României

Iar faptul că Mugur Isărescu nu merge la aceste audieri ridică probleme legat autoritatea Parlamentului. Vorbim totuși de instituția în care se află oameni aleși direct de populație. Știu, nu ne convine că PSD e la putere acum, dar asta nu schimbă cu nimic principiul: Parlamentul are drept de interpelare.
Haideți să vă dau un exemplu:
  • mâine Isărescu e schimbat de la BNR și e pus guvernator cineva apropiat de PSD
  • apoi PSD iese de la putere și Parlamentul e controlat de Opoziția de acum
  • Noul Guvernator ia niște măsuri care nu sunt pe placul celor de la putere (ăia buni să zicem)
  • Parlamentul îl cheamă pe noul guvernator la interpelare (”audieri”)

În scenariul de mai sus, ce se va spune în presă când noul guvernator va face fix ce face acum Isărescu: va ignora invitația. Vor scoate furcile toți cei care aplaudă acum sfidarea Parlamentului de către BNR ca să îl alerge (online) pe noul guvernator? În fond comportamentul lui ar fi identic cu cel de acum al lui Isărescu.

În Parlament sunt oameni aleși direct de către populație. Ne plac sau nu ei sunt acolo și au legitimitatea de a chema la interpelări persoane din instituții ale statului. Dacă Opoziția de acum vrea să poată guverna în viitor ar trebui să încurajeze respectarea acestor reguli.

Concluzii

  • Apeluri la discuții publice sunt ignorate și se preferă întâlnirile cu ușile închise
  • Chestia asta nu se referă la secrete de stat ci la decizii precum modalitatea de calcul a ROBOR, chestie care va afecta populația, firmele și guvernul.
  • Ignorarea apelurilor de către BNR crează precedente periculoase
Later edit: După publicarea articolului, într-o conferință de presă Mugur Isărescu a anunțat (via Hotnews):
”Pe 12 februarie vom onora invitația Comisiei Economice. Cu dl ministru Teodorovici am discutat pe marginea unui raport de evaluare și am decis înființarea unui grup de lucru tehnic. Deocamdată atât. Cât despre ROBOR, văd că a ajuns un fel de terorist. Toți îl urmăresc și nu reușește nimeni să pună mâna pe el”, a spus joi Guvernatorul BNR cu ocazia prezentării a Raportului privind inflația.
Deci da, lucrurile astea sunt importante!

4 Comments on "Discuțiile despre ROBOR ar trebui să fie publice"

  1. Îmi place mult cum scrii. Se vede ca lucrezi în domeniu și nu te plătește nimeni pentru articole… 🙂

    Referitor la BNR, conform statutului sau declarat public, se specifica clar independenta acestei institutii fata de alte instituții ale statului roman, lucru precizat de guvernator insusi la începutul audierii sale în comisie, marti 13 feb. 2019.
    http://www.bnr.ro/Statutul-BNR-2184-Mobile.aspx?pid=2184

  2. Buna Mihaela,

    Multumesc pentru aprecieri. Intr-adevar, nu ma plateste pentru articole, dar asta inseamna si ca trebuie sa merg la munca asa ca nu am timp sa scriu despre toate subiectele despre care as vrea. Independenta vine la pachet cu lipsa de timp. Dar daca reusesc sa scriu 2-3 articole pe saptamana sunt multumit.

    Ai dreptate referitor la statutul BNR, nu asta e problema. Acel statut insa are niste ambiguitati in sensul ca, desi BNR ar trebui sa fie independenta, membri sai sunt numiti de Parlament:

    „Membrii Consiliului de administraţie al BNR, cu nominalizarea conducerii executive, sunt numiţi de Parlament, pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului. În cazul descompletării Consiliului de administraţie, completarea locurilor vacante se face pe funcţia respectivă pe întreaga durată a mandatului. Revocarea din funcţie a oricărui membru al consiliului de administraţie se face de către Parlament, dacă acesta încetează să îndeplinească condiţiile necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale sau dacă se face vinovat de abateri grave.”

    Cealalta problema e schimbarea acelor membri, care se poate face: „dacă acesta încetează să îndeplinească condiţiile necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale”. Aici apar problemele pentru ca oricand se poate arunca ideea ca persoana X e incompetenta sau nu a stiut sa „apere cursul”. E irelevant ca dpdv tehnic nu are nici un sens, daca Parlamentul vrea asta, o poate face.
    Liviu Voinea de exemplu a ajuns la BNR dupa o cariera nereusita la MF, desi nu imi e clar ce anume il recomanda pentru pozitia respectiva.

  3. Ai dreptate în legătură cu articolele, din păcate undeva trebuie sa faci un compromis.
    Mi se pare ok sa scrii poate mai puțin decât ți-ai dori, dar sa rezulte un material mai bun, de care sa fii mulțumit.. 🙂
    Oricum, nici cine citește este foarte posibil sa nu poata înțelege, proceseze sau sa aibă disponibilitatea de a citi foarta multă informație..

    Revenind la subiect, într-adevăr lucrurile sunt foarte complicate, ambigui și chiar controversate in multe zone ale sistemului de stat, legi contradictorii sau neactualizate, decizii care care exceptează de la reguli, etc..
    Sistemul de stat este unul birocratic, puțin transparent și total neunitar. Fiecare structura tinde către a-și aroga cât mai multe responsabilitati, drepturi etc. pentru a-și justifica existenta, extinderea, banii, pentru a câștiga putere. Eu asa vad lucrurile.
    Cazul BNR este unul și mai deosebit din acest punct de vedere. Ca cetățean obișnuit mi se pare normal ca membrii CA și guvernatorul băncii centrale sa fie numiți de Parlament, ca reprezentanți ai poporului, dar procesul sa fie unul transparent și care sa tina cont de criterii de performanta în activitatea profesionala ale candidaților.
    Deasemenea mi se pare firesc ca activitatea băncii, politicile și acțiunile sale sa se realizeze în interes național cu respectarea atât a legislației interne cât și internationale în domeniu.
    Faptul ca în statut este mentionata acea independenta fata de instituțiile statului ar trebui privita doar din prisma obligativității băncii de a respecta aceste tratatele internaționale în materie, indiferent de mișcările politice interne, politici guvernamentale etc. Nu cred și nici nu ar trebui sa insemne ca activitatea băncii centrale sa fie una secreta sau sa nu poata fii auditata de Parlament. Este practic imposibil de presupus ca o institutie atât de importanta sa poate fi independenta, pana la urma și ei sunt oameni și cu toții suntem supuși greșelii, indiferent de voința noastră.
    Oricum, sunt multe de spus, ideea e ca acum vedem cât de puțin știu parlamentarii noștri despre cum lucrează banca noastră centrala, ceea ce este trist, foarte trist..

    • Parlamentarii romani nu sunt obisnuiti sa legifereze sau sa isi exercite prerogativele pentru ca in Romania treaba asta o face Guvernul sau partidul. Cu unele exceptii calitatea nr. 1 a parlamentarilor de rit vechi (excludem USR si cativa din PNL) e obedienta fata de partid. Votezi cum ti se spune esti bun. Ai idei propri diferite de ale Guvernului zbori imediat.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*