Cât de rău e totuși bugetul pe 2019

Mi-am irosit ceva timp încercând să înțeleg bugetul pe 2019. Nu e o chestie ușoară și m-a frustrat teribil de tare când am aflat că a început să circule o a doua variantă de buget, scoasă din pălărie efectiv. Frustrarea a crescut și mai tare când am aflat că inclusiv varianta scoasă din pălărie avea greșeli conform Florinei Presadă de la USR:

În acel moment am realizat că e pierdere majoră de timp să încerc să înțeleg ce se alocă și pe la ce ministere. Varianta mai bună în condițiile astea era să mă uit la cifrele macro și să înțeleg ce se întâmplă pe acolo.

Odată trecut de Parlament însă bugetul s-a lovit de refuzul Președintelui Klaus Iohannis de a ratifica documentul. Acesta l-a trimis la Curtea Constituțională și a mai zis așa (via Hotnews):

Acesta a acuzat guvernul că este „disperat să facă rost de bani” și a caracterizat bugetul pentru 2019 drept unul al „rușinii naționale”.

Oh wow! Bugetul rușinii naționale! Cuvinte mari. Între timp Curtea Constituțională a zis că bugetul e constituțional, dar s-a luat de legea care stabilea anumite plafoane care se aplică asupra bugetului. Deci frecție la picior de lemn și timp pierdut aiurea (faptul că România nu are buget contează).

Cât de ok e totuși bugetul?

Bugetul pe 2019 e unul prost conceput, cu bani alocați discreționar și cu venituri supraestimate. Am semnalat și eu chestii bizare în legea bugetului pe 2019. Știți care e problema însă? Așa a fost și bugetul de anul trecut! Și cel din anul de dinainte! Ce e așa special la bugetul acesta de a decis Iohannis să îl trimită la Curtea Constituțională? Sincer…nimic din câte îmi dau eu seama! E la fel de nerealist precum cel de anul trecut, doar că acela a fost aprobat. O avea legătură cu faptul că e an electoral?

În fine și ca să nu credeți că bat câmpii haideți să vedem câteva grafice interesante via Consiliul Fiscal:

Dacă ne uităm la toate bugetele din 2016 până în prezent observăm același tipar:

  • buget alocat mare pentru investiții
  • investiții efectiv realizate mici

Și da, s-a aplicat și în 2016 an de guvernare tehnocrat al Guvernului Cioloș.

Asta e o schemă veche de când lumea când vine vorba de bugetare. În principiu investițiile dau bine la public, așa că în bugetul inițial se introduc niște sume foarte mari. Făcând asta Guvernul le închide gura celor care spun: cheltuiți banii doar pe pensii și furat, nu investiți nimic. Investițiile programate (alea de pe hârtie adică) sunt mari.

Problema e că se știe foarte clar că acei bani nu trebuie cheltuiți în întregime. Sunt unii care spun că și dacă ar vrea, Guvernul nu ar ști cum să cheltuiască acei bani (capacitate administrativă redusă, nu lipsă de imaginație).

În August – Septembrie, când vine prima rectificare bugetară ”se constată” că Ministerul Transporturilor, Ministerul Apărării și așa mai departe nu au cheltuit banii alocați. Ca să nu irosim resurse prețioase se iau acei bani și se alocă la Ministerul de Interne, la pensii speciale și așa mai departe.

Schema asta se petrece în fiecare an! De aici diferențele uriașe între bugetul de investiții alocat și investițiile efectiv realizate.

Despre supraestimarea cheltuielilor, dar nefolosirea banilor la Ministerul Apărării puteți citi mai multe într-o analiză foarte bună pe siteul Rumanian Military. Aceeași problemă o găsim și la Ministerul Cercetării, acolo unde se alocă bani doar pentru că dă bine la public, dar nu se prea cheltuie toți. Iarăși o analiză foarte bune pe subiectul acesta pe siteul Doi Mici și un Anc.

Cum arată supraestimarea asta în 2019

Altă chestie (din opinia Consiliului Fiscal Anexa 2)

În traducere veniturile din bugetul pe 2019 sunt supraestimate cu 6,7 miliarde RON. Iar ca și termen de comparație au fost folosite date furnizate de CNSP. CNSP e instituția aia a statului care se ocupă de prognoze macroeconomice și care primește din ce în ce mai multe puteri. Ei bine cifrele comparate sunt cifre prognoză CNSP vs. cifre din buget. O mare parte din această diferență vine din încasările din TVA, acolo unde diferența în estimări e de 5,4 miliarde RON.

Ce ne spune Anexa 3? Că veniturile curente estimate pentru 2019 comparate cu veniturile curente efectiv încasate în 2018 (coloana 9 sau 10) sunt mai mari cu aproximativ 15%. Guvernul ne spune practic că va reuși să crească veniturile sale curente cu 15% față de 2018. Din acești 15% creștere, cea mai mare parte o reprezintă creșteri din taxe și impozite (14%).

De unde vine această creștere? Conform Anexei 1 din raportul Consiliului Fiscal vine din…”creșterea gradului de colectare al TVA”!

Sunt 6 miliarde RON care vor veni doar din creșterea gradului de colectare TVA. 6 miliarde!!! Nu e foarte clar de unde vin banii aceștia, mai ales dacă avem în vedere că ANAF a aruncat la coș contractul de modernizare încheiat cu Banca Mondială.

Alte

De remarcat altă treabă însă: zero RON venituri estimate din ”taxa pe lăcomie”! Guvernul nu se așteaptă să ia nimic de acolo. Vă rog să aveți în vedere că bugetul a apărut în februarie 2019. Deci încă de dinainte de data asta se știa că OUG 114 nu va genera venituri! V-am mai spus eu că impresia mea că OUG 114 e un joc cu bătaie mai lungă.

Alte chestii dubioase de prin buget

Au fost multe chestii dubioase prin buget (ca în fiecare an de altfel):

Scormoniți și voi în buget la ministerul preferat și probabil veți găsi alte chestii ciudate.

Concluzii

  • Bugetul pe 2019 e unul nerealist, având venituri supraestimate. Bugetul pe 2018 era din păcate la fel de nerealist. Nu îmi e clar de ce Iohannis l-a trimis pe acesta la CCR, dar pe cel de anul trecut l-a lăsat să treacă.
  • Mare parte din veniturile supraestimate (6 miliarde RON) vin din o mai bună colectare a TVA-ului. Nu e clar cum anume se va întâmpla asta.
  • Anumite tipuri de cheltuieli (investiții, cercetare, apărare etc.) arată bine pe hârtie, dar probabil nu vor fi efectiv realizate, dacă e să ne luăm după istoricul anilor trecuți.
  • În august / septembrie 2019 va veni o rectificare bugetară care va lua din banii acestor ministere și îi va da la salarii și pensii.
Spune-le si altora

Be the first to comment on "Cât de rău e totuși bugetul pe 2019"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*