Competiția la școală și ”piața liberă”

Mi-a sărit în ochi recent un articol despre educația din România despre cum școala românească nu e ok pentru că pune copiii în competiție unul cu altul:

În Belgia, la 12 ani copiii încheie ciclul primar, care a durat șase ani, și trebuie să se înscrie în ciclul secundar, care durează și el 6 ani, până la terminarea liceului. […]

Spre surpriza mea, ajuns în situația de a pregăti un asemenea dosar de înscriere, printre criteriile de distribuire a copiilor în ciclul secundar nu se regăsește cel al notelor. Nicăieri, până la sfârșitul liceului, notele nu fac parte dintre criteriile de distribuire sau selectare a copiilor în anumite clase sau școli mai bune. Calitatea școlilor nu e dată de notele elevilor, ci de calitatea profesorilor. Mai mult, în niciun moment copiii nu se află în concurență unii cu ceilalți. În schimb, toți copiii sunt evaluați, printr-un anumit număr de teste și examene, în fiecare semestru vreme de șase ani. Adică fiecare copil se află într-o singură competiție, una benefică pe termen lung: aceea cu el însuși.

Acum faza e în felul următor: eu nu am nimic împotriva sistemului belgian. Chiar nu sună rău pentru mintea mea de profan într-ale educației să te concentrezi pe dezvoltarea elevului nu pe a face elevul să concureze cu alți elevi. Excepție aici fac olimpiadele, unde competiția e voluntară.

Dar aici e o nuanță pe care văd că oamenii care shareuiesc articole de genul ăsta nu o sesizează: piața liberă!

Piața liberă și competiția în educație

Faza e următoarea, nu poți să te plângi de lipsă de spirit antreprenorial în România iar apoi să dai share la articole de genul ăsta! Antreprenoriatul pune față în față oameni în piața liberă și îi pune să concureze.

A nu se înțelege că ce zice tipul mai sus e rău! Nu asta spun, ce spun e că ar trebui înțeles un concept foarte simplu: piața liberă se bazează pe oameni care intră în competiție cu alți oameni. Dacă aștepți până la 18 ani pentru a introduce unui om conceptul de ”competiție cu alți oameni” atunci treaba asta va lovi destul de rău.

Iar românii au un fetiș pentru ”piața liberă”, un concept pe care nu îl prea înțeleg. Dar ce e important e că socialiștii și comuniștii urăsc conceptul de ”piață liberă” iar românii urăsc socialismul și comunismul. Pe sistem dușmanul dușmanului meu îmi e prieten, românii au îmbrățișat ”piața liberă”, fără să știe concret ce reprezintă.

E totuși de înțeles reacția, comunismul lui Ceaușescu a reușit să livreze foamete, frig și un sentiment de mizerie morală. Din păcate comuniștii au reușit și să șteargă din mentalul colectiv înțelepciunea populară. Altfel românii și-ar fi adus aminte de vorba aia din popor care spune că ”ai fugit de dracu și ai dat de mă-sa”. Capitalismul sălbatic, mascat sub conceptul de ”piață liberă” produce aceeași foamete, frig și sentiment de mizerie morală cum a reușit comunismul lui Ceaușescu.

Și totuși ”piața liberă”, competiția și dezvoltarea personală a individului merg mână în mână dacă acceptăm câteva chestii:

  • Competiția nu e întotdeauna ceva util în societate sau poate fi chiar contra-productivă (ca în exemplul de mai sus).
  • Piața liberă nu e chiar atât de liberă și competitivă atât timp cât unii au resursele necesare pentru a se dezvolta personal iar alții nu. De aceea un sistem de genul celui de mai sus ar putea fi bun în educația publică (nu sunt specialist, dar e o idee care a fost explorată deja și aparent funcționează).
  • Poate că secretul unei societăți funcționale nu e competiția între indivizi ci colaborarea și cooperarea, așa cum susținea chiar și Adam Smith, cel care e citat atât de des de fanii ”pieței libere” și a competiției

Competiția ca soluția la orice

Mi-ar plăcea ca românii să ia o pauză de la fetișul acesta al ”pieței libere” și competiției, care e soluția pentru orice problemă.

  • ”Vreți servicii educaționale mai bune? E nevoie de mai multă competiție! Avem nevoie de școli private!” zic unii. Eu aș zice să ne concentrăm pe a face sistemul de stat mai bun și a oferi tuturor șansa unei educații bune.
  • Vreți servicii medicale mai bune? E nevoie de mai mai multă competiție! Avem nevoide de spitale private!” zic unii. Ce ar fi dacă am lua măsuri împotriva celor care de ani de zile sifonează bani din sistemul public? Cooperare, îmbunătățire, nu competiție

Efectiv pentru orice problemă a societății românești avem o clasă politică de dreapta care vrea privatizare și competiție. Uneori asta e o soluție, dar sunt sectoare de activitate unde competiția nu va rezolva nimic.

Cooperare, nu competiție!

Versiune de printat
Spune-le si altora

12
Leave a Reply

3 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Malcolm

O intrebare: de cat timp e pus in practica sistemul de invatamant belgian? Ca sa stim care sunt efectele. Altfel, idei de astea marxiste pe sistemul „toata lumea castiga, nimeni nu pierde”, in opinia mea sunt falimentare pe termen lung. Da, competitia e necesara, a fost necesara inca din momentul in care omul a iesit din pestera si s-a apucat de vanatoare. Daca ar fi fost un individ pasiv cum se incearca a fi modelat de dogme de genul celor prezentate in articol, civilizatia umana, cu defectele ei actuale, nu ar fi existat. Admit ca uneori competitia asta e dusa prea departe in educatie, in principal din cauza parintilor care isi forteaza copiii peste limite, dar nici varianta „sunteti toti niste raze de soare, aici nimeni nu pierde” nu duce la nimic bun si efectele pe viitor mi se par devastatoare. <> Te-ai hazardat un pic aici, parca un pic… Read more »

Malcolm

In primul rand, atunci cand citesc un articol prin presa am obiceiul de a arunca un ochi si pe la comentarii, mi se pare ca de multe ori comentatorii aduc un punct de vedere mai obiectiv fata de cel care scrie articolul, mai ales pe o platforma precum republica, unde multi autori sunt bine ideologizati. Ori vad prin comentarii oameni asezati prin Belgia care nu prezinta sistemul de invatamant ca pe a opta minune a lumii, cum o face nenea Mihali care, si prin limbaj, pare aplecat spre stanga de s-ar putea sa faca cocoasa. Sunt niste lucruri bizare pe acolo, deci s-ar putea sa nu curga doar lapte si miere, sper sa le citesti. Pai nu prea vad cum ideea functioneaza la nivel de adult, cand in articol tocmai asta ai amintit, ca piata libera e o competitie. Aa, ca la lucru echipa coopereaza (si pe fond si cooperarea… Read more »

Malcolm

Cred ca m-ai perceput gresit, eu inca incerc sa refuz sa ma incadrez intr-o anumita ideologie, adica imi plac si unele idei de stanga in ceea ce priveste protectia sociala, invatamantul si sanatatea la stat etc., asa cum imi plac si multe idei de dreapta. Recunosc ca daca ar fi neaparat sa ma pui intr-o cutie, probabil ca as zice ca sunt centru-dreapta, dar dupa cum ai observat probabil nu ii am deloc la inima pe USR sau PNL care teoretic ar fi pe palierul meu ideologic. Deci ma consider suficient de flexibil si necastigat (inca) de vreo ideologie. Am insa o alergie masiva la tot ce tine de ideile astea proaspete de sorginte marxista/progresista, iar asta mi se pare una dintre ele. Iar vizavi de teoria „asa se face in Vest”, nu absolut tot ce se practica in Vest e aur curat, in special in ziua de azi, sunt… Read more »

anonim

Este bine sa îi educam pe copii de mici atât în familie cât și la școală despre competitivitate. Până la urmă o grămadă de copii se uita la liga campionilor unde trofeul il iau doar cei mai buni. Corect il ia o echipă, trebuie încurajat și spiritul de echipă. Am citit articolul cu școala din Belgia și chiar de la primele paragrafe am niste îndoieli: daca notele la școală nu contează la „dosar” atunci ce alte criterii contează? Adresa de domiciliu? În România o rezolvam repede cu vize de flotant pe 400 de euro. Situația familială precară? La fel, părinți plecați la muncă afara sau bețivi. Bolile copiilor? Se rezolva repede și asta că o grămadă de copii sunt scutiți de sport. Deci chiar daca elimini rezultatele scolare din grila tot trebuie sa bagi ceva in matricea respectivă și ajungi sa generezi o concurenta pentru vize de flotant de exemplu.… Read more »

anonim

Nu exista scoli la fel de bune nicăieri în lume. În marea Britanie sunt la mare căutare școlile catolice. Oare de ce? Că sa fiu puțin mai ușor de înțeles, nu poți spune că nu contează unde joci fotbal, la Real Madrid sau la Dinamo București. Sau că e totuna daca te plimbi cu Lamborghini sau cu Dacia. De altfel și în articolul cu pricina se menționează undeva că o școală este de calitate daca are profesori de calitate. Dar cum masori calitatea profesorilor fara a evalua (adică fără a nota) rezultate elevilor profesorului respectiv? Însă ceea ce vroiam eu sa subliniez cu sistemul romanesc este pervertirea sistemului de evaluare. Copii sunt educați să ia “numai 10” să aibe crize daca nu au 10 pe linie. Părinții au un rol idiot in educația copiilor încurajând competiția incorectă adică notele pe bani/cadouri. așa că ajungi cu generații în clasa a 8… Read more »

Malcolm

Imi permit sa iti raspund si aici pt ca mi-a atras atentia ultima fraza cu care nu sunt deloc de acord si pot sa spun de ce, din experienta mea. Am mers la cel mai bun colegiu, ulterior liceu din judetul meu, desi cinstit vorbind, nu eram din clasa respectiva sociala (era liceu „de smecheri” cum s-ar spune). Nu zic ca nu am resimtit treaba asta, dar nu eram singurul, erau si altii din patura mai de jos, dar care puneau mana pe carte. La polul opus, dupa liceu, aia din middle/upper class care nu prea se impacau cu cartea s-au dus prin licee mai proaste, dar per total clasa sociala si economica nu a jucat vreun rol in ceea ce privea rezultatele de la scoala, lucrurile s-au asezat din perspectiva rezultatelor si s-au asezat corect. Adica notele astea malefice au dat dreptul unor copii mai saraci sa ajunga intr-un… Read more »

Andrei G

Observ aici comentarii despre importanța competiției la școală, cum că este important să știe copiii ce este aia competiția, ca să nu fie surprinși mai târziu în viața reală când vor da peste ea și cumva trag concluzia că acești copii expuși la competiție vor fi cumva mai deștepți, se vor descurca mai bine în viață, vor fi mai bogați, etc. Putem lua exemplul Ionuț Budișteanu, care a participat la o grămadă de olimpiade, mândria țării, un geniu al informaticii…și constatăm că toate aceste competiții au contat fix zero în viața reală, unde el un a ieșit nici mai breaz, nici mai prost decât alții care nu au avut parte de aceeași concurență. Ce le scapă acestor oameni care susțin importanța concurenței la școală este că importanța examenelor și a notelor în viața reală tind spre zero (sunt câteva domenii unde sunt necesare, cum ar fi dreptul sau medicina), în… Read more »