USR o dă în bară când vine vorba de taxe…iar

O să mă acuze lumea iar că sunt PSD-ist dacă public două articole critice la adresa USR într-un interval atât de scurt. Ei bine, nu mă pot abține să nu remarc că USR, unul din partidele speranță din opoziție are serioase carențe când vine vorba de specialiști.

Acum ceva vreme Claudiu Năsui, parlamentar USR făcea o prostie și încerca să blocheze procedurile de modificare a legii privind split TVA printr-un filibuster, fără să știe că legea veche era mai proastă decât cea pe care încerca să o blocheze. Cineva l-a tras atunci de urechi și a renunțat la a mai susține cele 5.000 de amendamente pe care le pregătise. Credeam că s-a potolit de atunci, dar văd că ține morțiș să se evidențieze (via G4media):

USR a depus un proiect de lege care vrea să limitează ”măsurile abuzive ale ANAF asupra antreprenorilor și firmelor”, potrivit unui comunicat de presă. Proiectul USR prevede că autoritățile vor putea începe executarea silită a românilor care nu-şi achită de bunăvoie obligațiile fiscale, numai după obținerea unei încuviințări judecătorești.

Ce e în neregulă cu un astfel de proiect? Cam totul!

ANAF trimite în fiecare zi nu 1, nu 10, nu 100 ci mii de decizii poprire și executare silită. Știți ce ar însemna ca un judecător să aprobe fiecare decizie de executare silită? Vă spun eu:

  1. Blocarea completă a sistemului juridic românesc. Iar cei care au avut treabă în ultimii ani pe la judecătorie știu că atunci când vine vorba de procese cu ANAF-ul sau litigii comerciale întârzierile în a da sentințe se numără deja în ani. De ce? Pentru că sistemul judecătoresc din România are oricum deficit de personal. A îi pune pe judecători să citească și să aprobe zeci de mii de decizii de executare silită ar bloca complet sistemul.
  2. Încasările la buget ar scădea vizibil pentru că nu vorbim despre o procedură marginală ci despre recuperarea creanțelor inclusiv de la companii uriașe care au datorii la stat. USR vorbește despre micul întreprinzător, dar cei mai mari beneficiari ai măsurii ar fi companiile cu mari datorii la stat, care ar putea bine mersi să lichideze tot ce au iar acționarii să dispară cu banii înainte ca ANAF să îi poată atinge.
  3. Recuperarea creanțelor sau prejudiciilor datorate statului de evazioniști sau afaceri care au avut un comportament fiscal inadecvat va fi considerabil îngreunată. USR are o campanie numită ”Fără penali în funcții publice”, dar face tot posibilul ca evazioniștii să își continue nestingheriți activitatea. Pentru că da, pe lângă contribuabili cinstiți care au activitatea blocată aiurea de ANAF sunt foarte foarte multe companii care fac evaziune, care nu își plătesc taxele la stat și în cazul cărora executarea silită e cât se poate de justificată! Propunerea USR îi bagă pe toți în aceeași găleată și va favoriza acele companii care nu își plătesc la timp datoriile.

Dacă propunerea USR ar intra în vigoare totuși, realist vorbind s-ar întâmpla unul din următoarele lucruri:

  1. Instanțele s-ar bloca complet și Guvernul ar veni cu un OUG care ar anula legea asta rapid;
  2. Procesul ar fi automatizat iar ok-ul pentru executare ar veni automatizat fără ca judecătorul să vadă sau să înțeleagă ce se întâmplă acolo.

În ambele situații rezultatul ar fi același: ne-am întoarce de unde am plecat. Până s-ar întâmpla unul din cele două lucruri de mai sus ar domni haosul însă.

De ce face USR asta?

Drumul spre iad e pavat cu bune intenții și indiferent dacă USR și Claudiu Năsui s-au gândit sau nu la consecințele de mai sus, ar trebui să înțeleagă că o lege de genul acesta nu e o jucărie electorală. De  ce au făcut chestia asta totuși?

Păi, aparent USR a preluat mantra PSD-ului și o bagă pe aia cu abuzurile:

Executările silite şi, în special popririle puse de ANAF, în mod strict administrativ şi fără încuviințarea instanțelor, au condus în practică la abuzuri care au sabotat firmele româneşti, arată USR, adăugând că popririle afectează în mod special firmele mici, deoarece acestea pot face apel mai greu la avocați şi la surse alternative de finanțare.

Da, adevărat, executările silite și popririle sunt nasoale și îți pot pune business-ul în cap, dar haideți să nu blocăm complet activitatea instanțelor din România cu hârtii. Nici un judecător din țara asta nu va avea timp să citească zeci sau sute de astfel de decizii zilnic, să le înțeleagă și apoi să ia o decizie. În plus, dacă era preocupat de micile afaceri, de ce nu a propus un mecanism special doar pentru firmele mici și a formulat propunerea de așa natură încât se aplică și firmelor mari care își permit avocați?

Ce mă enervează mai tare însă e că în expunerea de motive a proiectului de lege pentru propunerea asta e făcută la mișto. Iată ce zice inițiatorul propunerii la ”impact macroeconomic”:

Doar ce am explicat mai sus că măsura asta s-ar aplica pentru toate companiile care datorează bani la buget și că impactul asupra încasărilor ANAF ar fi unul negativ și potențial considerabil. USR spune însă că impactul macroecnomic ar fi pozitiv fără să explice de ce! În accepțiunea lor faptul că bugetul statului nu ar mai încasa sume de bari din executări silite și popriri nu merită menționat la capitolul ”impact macroecomic”. Iarăși nu îmi e clar cum măsoară ei acel impact ca să ajungă la concluzia că va fi pozitiv, din moment ce acele firme nu plătesc impozite și taxe (că de aia vine executarea silită sau poprirea, nu?).

Halal propunere! Halal justificare!

Oamenii de la USR ar trebui să înțeleagă faptul că politica fiscală a unei țări nu e o jucărie și că o măsură de genul celei de mai sus poate avea un impact de miliarde de lei la nivel de economie.

Nu e greu să pună mâna pe un telefon sau să dea un mail unor consultanți fiscali și să ceară sfaturi înainte de a veni cu propuneri de genul ăsta.


Ținem legătura pe mail?

Dacă îți place articolul te poți abona la newsletter-ul și vei primi mail, odată pe săptămână cu ce articolele am scris. Fără spam! Fără mizerii!


Be the first to comment on "USR o dă în bară când vine vorba de taxe…iar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*