Cât de prost administrat e TAROM? Partea 1: Flota

Întrearea asta mi-a venit în cap la finalul lui mai atunci când am văzut câtă agitație s-a făcut pentru achiziția a două avioane de pasageri. Nu de alta, dar pentru o companie de succes, achiziția a două avioane de linie total banale ar fi trebuit să treacă neobservată. Primul avion însă a fost escortat de 2 avioane de vânătoare F-16 și, la aterizare au avut loc o grămadă de strângeri de mâini și bătăi pe umăr de parcă am fi cumpărat un bombardier.

Știam că TAROM, la fel ca multe alte companii de stat e administrată prost, dar abia atunci când îi compari cu o companie privată îți poți da seama de magnitudinea dezastrului de acolo. Așa că am adunat tot ce am putut despre TAROM și am făcut o comparație între TAROM și Blue Air, o companie românească de transport aerian comparabilă ca dimensiune, care acoperă în principal:

  • Flotele operate
  • Angajații
  • Situațiile financiare pe ultimii ani

Astăzi am să vă explic cum și-a manageriat TAROM flota în comparație cu ceilalți competitori de pe piață (Blue Air în principal), dar și Wizz sau alte companii similare.

Înainte însă de a trece efectiv la comparații vreau să aveți în vedere o chestie foarte importantă: Dacă un avion e mai vechi decât altul nu înseamnă că e mai puțin sigur. Legile  în domeniul aviatic sunt foarte stricte în privința asta și nu permit operatorilor să sară peste verificările obligatorii. Mai mult, prăbușirea unui avion din cauza lipsei de mentenanță poate să însemne falimentul companiei respective, motiv pentru care nici companiile însele de regulă nu fac rabat de la aceste verificări indiferent de vârsta avionului. În cel mai rău caz, un avion mai vechi însă va însemna un scaun care e poate ros pe margini, plasticul care nu mai e alb perfect ci are o nuanță de galben sau alte chestii similare.

Flota TAROM

După mulți ani de activitate și niște ani ceva mai învolburați, flota TAROM arată astăzi în felul următor :

Tip avion Flota prezenta Istoric Varsta medie Total (prezent + istoric)
ATR 42/72 9 2 16.4 ani 11
ATR 42 7 2 18.7 ani 9
ATR 72 2 8.1 ani 2
Airbus A310 1 2 25.4 ani 3
Airbus A310-300 1 2 25.4 ani 3
Airbus A318 4 10.1 ani 4
Airbus A318-100 4 10.1 ani 4
Boeing 737 10 9 15.2 ani 19
Boeing 737-300 4 4 23.2 ani 8
Boeing 737-500 2 2
Boeing 737-700 4 14.9 ani 4
Boeing 737-800 2 3 0.1 ani 5
McDonnell Douglas DC-10 1 1
McDonnell Douglas DC-10-30 1 1
Total 24 14 15.2 ani 38

TAROM operează în prezent avioane fabricate de către 3 producători diferiți, având în total 7 tipuri diferite de avioane.

Asta nu ar fi o problemă pentru un operator cu o flotă de câteva sute avioane, dar pentru o companie cu o flotă de 24 de avioane, chestia asta se traduce prin costuri de mentenanță și reparație a avioanelor mari.

De ce? Pentru că volumul înseamnă și putere de negociere. Haideți să presupunem că în loc de avioane, am avea autoturisme. Care din următoarele variante ar însemna costuri mai mici?

ITP la 24 de mașini marca Ford sau ITP la 24 de mașini din care 10 Ford, 5 Renault și 9 Fiat?

Piese de schimb pentru 24 de mașini marca Ford sau piese de schimb pentru 10 mașini Ford, 5 Renault și 9 Fiat?

Problema aceasta nu a apărut peste noapte, ci este rezultatul a ani buni de decizii lipsite aparent de logică economică. Practic, TAROM a trecut de la a opera avioane Ilyushin și Boeing în perioada comunistă la avioane Iliyushin și Airbus imediat după 90. Avioanele Iliushyn au fost retrase, locul lor fiind luat de Boeing-uri, chestie normală având în vedere că TAROM operase anterior avioane ale acestui producător. Totuși, în loc să se meargă pe aceeași linie, în 2006 TAROM a decis să achiziționeze Airbus-uri, Boeing-uri și ATR-uri (Franța/Italia).

În 2008, 2009 s-a optat din nou pentru achiziția de Boeing-uri, la care însă a trebuit să se renunțe în anii următori din cauza costurilor de operare prea mari.

Anul trecut TAROM anunța că vrea să renunțe la avioanele cu elice, adică la ATR-uri după o serie de mai multe incidente legate de aceste avioane. Un an mai târziu avioanele acelea încă zboară. Ba mai mult, pe 4 iunie un ATR-42 al TAROM a ieșit de pe pistă în Chișinău.

În 2017, din nou, TAROM se orientează spre Boeing, asta deși TAROM mai achiziționase 3 avioane Boeing din exact același model în 2008 și 2009, pe care a fost nevoit să le returneze din cauza costurilor de operare prea mari.  Care este logica acestei achiziții? Aparent nimeni de la Ministerul Transporturilor ori TAROM nu vrea să dea prea multe explicații.

Cât despre planuri de viitor, TAROM vrea să mai achiziționeze avioane de la Boeing 777 pentru curse foarte lungi și poate chiar un simulator pentru piloții săi. Despre Airbus-uri și ATR-uri? Probabil nu vor fi retrase prea curând.

Despre costurile de finanțare ale acestor achiziții sau optimizarea costurile de operare ale flotei? Din nou, nimic.

Blue Air

Spre deosebire de TAROM, Blue Air operează o flotă alcătuită exclusiv din avioane Boeing, chestie care îi ajută să își mențină costurile la un nivel apropiat de cel al competitorilor săi (Wizz Air fiind principalul). Cele mai recente informații despre flota companiei spun că Blue Air are următoarele avioane:

Tip avion Flota prezenta In trecut Varsta medie

Total (prezent + istoric)

Boeing 737-300 2 3 27.1 ani 5
Boeing 737-400 9 6 24.1 ani 15
Boeing 737-500 6 2 26.3 ani 8
Boeing 737-700 1 14.4 ani 1
Boeing 737-800 10 5 15.4 ani 15
Saab 2000 1 1
Total 28 17 21.3 ani 45

Grafic, lucrurile ar arăta cam așa:

Întreaga flotă este alcătuită din avioane Boeing de diferite dimensiuni. De remarcat faptul că toate aeronavele par a fi la mâna a doua, cele mai recente achiziții fiind două avioane Boeing 737-800 preluate în mai 2017 de la compania turcească Pegasus. De ce la mâna a doua și nu noi? Pentru că Blue Air e o companie low-cost și în lipsa unor finanțări masive pentru a putea acoperi costul achiziționării unor aeronave noi, e greu să optezi pentru aeronave noi. De ce a optat TAROM pentru aeronave noi? Pentru că TAROM nu trebuie să își facă griji că va da faliment.

Dar cum Blue Air nu are statul român ca acționar, compania a trebuit să aibă grijă la costuri și a optat pentru o flotă constituită în întregime din avioane Boeing, minimizând astfel costurile cu mentenanța și reparațiile de care vorbeam mai sus.

Flotele altor linii aeriene

Cine are curiozitatea să analizeze lucrurile în și mai mare detaliu va observa că o altă companie care operează în România, Wizz Air zboară doar cu Airbusuri. Air France are în flota sa atât Airbusuri cât avioane și Boeing pentru că a fuzionat cu compania olandeză KLM. Air France avea în flotă Airbusuri, iar KLM Boeing și de aici flota alcătuită din doi operatori. Probabil, în timp, se va renunța la Boeing în favoarea Airbus-urilor. A avea 3 tipuri diferite de avioane la o flotă atât de mică precum cea a TAROM e de neauzit în lumea aviației.

Concluzii

  • TAROM operează avioane produse de 3 companii diferite deși competiția sa directă operează flote cu avioane achiziționate de la un singur producător.
  • Costurile de operare ale flotei TAROM sunt probabil mai mari decât ale competiției
  • Strategia TAROM nu pare a fi orientată spre diminuarea costurilor de operare a flotei ci pe extinderea acesteia, în ciuda costurilor de operare ridicate.

 

Facebook Comments

Be the first to comment on "Cât de prost administrat e TAROM? Partea 1: Flota"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*