Câți angajați inutili are TAROM?

În postarea trecută despre TAROM vă vorbeam despre lipsa de coerență în achizițiile flotei. Astăzi vreau să vă povestec un pic despre altă problemă a TAROM: Angajații săi.

Prin 2015, Tiberiu Țiclea, proaspăt numit în consiliul de administrație al TAROM declara că:

undeva între 35% – 40% dintre angajații TAROM erau înrudiți între ei. 

Același domn declara de asemenea că:

procedurile în companie sunt teribile, procesele sunt confuze, există structuri care pur și simplu nu știu ce au de făcut, există structuri paralele care se ocupă cu același lucru chiar și în achiziții. În departamentul IT există 4 structuri paralele care nu știu una de alta și care, mai rău, se încurcă una pe alta

Dacă ar fi să îl credem pe Tieriu Țiclea, TAROM are o problemă cu angajații săi.  Câți angajați are TAROM? 1883 la ultima numărătoare din 2016 (31 dec 2016 mai exact).

Câți dintre ei sunt probabil inutili? Cel puțin 400 – 500. Cum am ajuns la cifrele astea? În continuare estimările mele:

Indicatorii folosiți

Nu avem cum să ne dăm seama câți dintre cei care lucrează la TAROM au fost angajați acolo pe alte criterii decât performanța, dar putem estima câți angajați ar trebui să aibă TAROM având în vedere business de acum.

Sunt mulți indicatori prin care performanța companiilor aeriene e măsurată, dar majoritatea se concentrează pe profitabilitate, venituri, grad de utilizare al avioanelor și așa mai departe. Nu prea avem indicatori care să vorbească despre angajați așa că a trebuit să îmi fac eu proprii indicatori.

Așa că m-am oprit asupra a doi indicatori:

  • numărul de angajați / avion din flotă
  • venitul (în euro) pe cap de angajat

Am folosit ca și comparație:

  • Două companii low cost (Blue Air din România și Wizz Air din Ungaria), motivul fiind acela că astfel de companii sunt foarte orientate spre a minimiza costurile, deci pot vedea care ar fi un număr minim de angajați necesari pentru a opera business-ul.
  • Companii de linie (Lufthansa, Air Berlin, Swiss Air), motivul fiind acela că pot compara TAROM și cu alte companii care nu sunt low costuri.

Estimările mele

Iată cum arată indicatorii de care ziceam mai sus:

Companie Nr. angajati Nr. avioane in flota Venituri (mil EUR) Angajati/avion Venit / angajat (EUR)
TAROM 1883 23 309 82 163,992
Blue Air* 585 15 217 39 371,381
Wizz Air 2396 67 1,429 36 596,411
Lufthansa ** 66918 617 23,322 108 348,516
Air Berlin 8481 139 3,785 61 446,339
Swiss Air 9101 79 4,424 115 486,149
*Informațiile în cazul Blue Air sunt aferente anului 2015, fiind singurele disponibile la momentul la care am scris articolul.
** Am ajustat nr. de angajați ai Lufthansa și veniturile prin eliminarea acelor servicii oferite de companie care nu se regăsesc și la TAROM (ex: am scos divizia de catering, entitate separată la Lufthansa care deservește și alte companii și serviciile de reparații și mentenanță)

Angajați / avion

În primul rând, de ce am ales indicatorul acesta? Pentru că TAROM e o companie axată în principal pe transportul de persoane și bunuri. E adevărat că oferă și servicii de reparații și mentenanță a flotei (MRO), dar nu am găsit astfel de venituri în situațiile financiare pe 2016, ceea ce mă face să cred că sunt nesemnificative. În plus companiile low-cost au funcția de MRO externalizată deci indicatorul acesta îmi permite să compar TAROM cu acești operatori. Există un număr minim de angajați necesari pentru a opera un avion (pilot, personalul de bord) la care se adaugă, personal de vânzări, mentenanță și cu rol administrativ. Un număr prea mare de angajați / avion indică faptul că un operator are mai mulți angajați care fac partea administrativă decât cea operațională.

Ce ar trebui remarcat aici:

Companiile low cost, Blue Air și Wizz Air au cifre similare când vine vorba de număr de angajați raportat la nr. de aeronave, anume 39, respectiv 36.

Companiile de linie, adică Lufthansa, Air Berlin sau Swiss air au 108, 61, respectiv 115 angajați / avion.

TAROM este undeva între companiile low-cost și cele de linie cu cei 82 de angajați ai săi. Mergând strict pe ideea că TAROM nu e o companie low-cost putem considera că ar mai avea nevoie de ceva oameni, chestie care pare să îl contrazică pe tipul de care vă ziceam mai sus. Înainte de a trage o concluzie haideți să vedem și celălalt indicator:

Venit / angajat (EUR)

Am ales acest indicator pentru a putea compara câți bani aduce, în medie, fiecare salariat. Un venit mai mic pe angajat indică fie faptul că banii de bilet se împart la mai multe persoane decât e nevoie fie că respectiva companie încasează mai puțini bani decât competiția.

Ce spune tabelul?

Că TAROM are cel mai mic venit / angajat dintre toate companiile comparate de mine. Blue Air, o companie low cost, care operează în România are venitul / angajat dublu față de TAROM. Lufthansa, o companie de linie de data aceasta are la rândul ei venitul dublu. Air Berlin și Swiss Air au venitul de 2,7 sau chiar 3 ori mai mare. Wizz Air are venitul de mai bine de 3,6 ori mai mare decât TAROM.

Voi folosi cei doi indicatori de mai sus pentru a estima câți angajați ar trebui să aibă TAROM pentru a se ajunge la un nivel comparabil cu competitorii săi. Astfel:

Plecând de la venituri – Atât Lufthansa cât și Blue Air au venituri / salariat duble față de TAROM. Folosind venitul mediu / salariat al Blue Air spre exemplu, raportat la veniturile obținute în 2016 rezultă că TAROM ar trebui să aibă:

              831 angajați, calculați ca 309 milioane EUR venituri / 371.381 EUR pe salariat

Dacă folosim cifrele Swiss Air sau Air Berlin obținem 692, respectiv 635 angajați.

Așadar TAROM ar avea nevoie de un minim de 831 angajați dacă îl comparăm cu competiția din România (Blue Air). Dacă avem în vedere că Blue Air e o companie low cost putem considera că acesta e un număr minim de angajați, pentru că o companie precum TAROM oferă bilete mai scumpe care includ însă, teoretic, servicii mai multe și mai bune decât ale unei companii low cost.

Plecând de la numărul de avioane din flotă – Dacă am lua ca indicator numărul mediu de angajați / avion am obține două rezultate diferite, în funcție de tipul de companie:

  • low cost – Dacă luăm numărul de angajați /avion al Blue Air de exemplu și înmulțim cu numărul de avioane al TAROM obținem: 897 angajați = 39 angajați / avion x 23 de avioane. Dacă luăm ca referință cifrele Wizz Air obținem 823 angajați. Aș remarca aici faptul că numărul de angajați rezultat din estimarea asta e similar cu cel din estimarea bazată pe venituri.
  • de linie –  Luând ca referință numărul mediu de angajați / avion în cazul Lufthansa obținem un număr considerabil mai mare: 2.495 angajați = 108 angajați / avion x 23 de avioane. Cu cifrele de la Air Berlin în schimb obținem 1,403 angajați, în timp ce cifrele de la Swiss Air ne conduc la 2,650 angajați.

Plecând de la câte persoane sunt necesare pentru a opera un avion – Într-o declarație referitoare la achiziția de noi avioane din 2015 aflăm că Blue Air avea nevoie de 30 de piloți și 70 de persoane ca echipaj de cabină pentru a opera 4 avioane. Mergând pe ideea asta rezultă că personalul administrativ la Blue Air e 36% din total personal, 30% în cazul Wizz Air. Blue Air și Wizz Air au flote similare cu cea a TAROM ca dimensiune a avioanelor. Dacă folosim aceste cifre și în cazul TAROM ajungem la 575 persoane necesare pentru a opera avioanele. Întrebarea e, cât ar trebui să reprezinte personalul administrativ (adică IT-ul, managerii, personalul care se ocupă cu întreținerea navelor etc)?

  • Dacă luăm procentele personalului administrativ de la liniile low cost (30% sau 36%) ajungem la 782 angajați
  • Dacă luăm procentele de la companiile de linie (ex: Air Berlin, care are o flotă similară ca dimensiune a aeronavelor cu TAROM), obținem valori mai mari (244% personal admin), ceea ce ne duce la un număr de 1403 angajați.

Ok, deci ce se întâmplă de fapt?

Dacă ai avut răbdare să citești până aici ai văzut că sunt mai multe moduri de a calcula numărul de angajați, fiecare modalitate având un rezultat diferit. Care e rezultatul bun și ce înseamnă?

Toate estimările făcute pe baza indicatorilor liniilor low cost arată un număr de angajați de aproximativ 800 de persoane. Acela e așadar numărul minim de oameni de care e nevoie pentru a opera compania TAROM. Dar TAROM are curse de linie, nu low cost, așadar e nevoie de un număr mai mare de oamei pentru a presta serviciile specifice unor astfel de zboruri. Câți oameni? Cel mult 2,500 – 2,600 de oameni. Care mi se pare mie cel mai probabil răspuns? Cel oferit de comparația cu Air Berlin, adică în jur de 1,400 de oameni. De ce? Pentru că Air Berlin are cam același tip de flotă ca TAROM, în timp ce Swiss Air și Lufthansa operează și avioane considerabil mai mari pe curse considerabil mai lungi și mai scumpe.

Ce înseamnă asta? Înseamnă că e posibil ca aproximativ 400 – 500 de oameni să fie în plus în structura TAROM. În același timp însă e posibil ca în TAROM să fie mai mulți angajați decât e nevoie în departamentele administrative, fapt indicat de venitul / salariat considerabil mai mic decât la companiile low cost sau la celelalte companii de linie. Altfel spus, a concedia 400 – 500 de oameni de acolo ar putea să nu rezolve problema pentru că e posibil ca TAROM să sufere la capitolul ”personal necesar pentru a zbura și opera avioanele”.

Gândiți-vă și la declarația tipului de mai sus: nu a zis că TAROM are prea mulți piloți sau echipaj de cabină, el vorbea de IT sau alte departamente suport.

Concluzia

Din punctul meu de vedere cei doi indicatori spun următorul lucru: TAROM nu are suficienți angajați care să îi producă bani, dar are mai mulți angajați în partea administrativă decât e nevoie. Câți angajați sunt în plus? Eu aș estima undeva la minim 400 – 500.

Dacă te interesează subiectul acesta mai poți citi și prima parte a analizei

 

Daniel

De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist.
Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

About the Author

Daniel
De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist. Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

Be the first to comment on "Câți angajați inutili are TAROM?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*