Aglomeratie la F-16

După cum probabil știți de mai bine de 40 de ani România își apăra spațiul aerian cu avioane de vânătoare MIG-21 Lancer. În ciuda upgrade-uri făcute, acest tip de avion și-a arătat limitele și este considerat în prezent depășit cam din toate punctele de vedere. Așa că după multe dezbateri Armata Română a decis să achiziționeze avioane F-16 Block 15 MLU de la portughezi care aveau probleme cu banii, dar care, din fericire, nu au divizii armate rusești la câteva sute de kilometrii de graniță. Costul pentru 12 bucăți a fost de 630 milioane EUR iar primele 9 avioane au intrat deja în dotarea forțelor aeriene române.

Dar 12 avioane nu sunt suficiente pentru apărarea spațiului nostru aerian odată ce MIG-urile vor fi scoase din uz, motiv pentru care Ministerul Apărării caută țări care să îi vândă avioane F-16 pentru a le înlocui.

Problema cu achiziția avioanelor e însă că programul de înzestrare al armatei române are câteva lipsuri, între care cel mai mare, din punctul meu de vedere e că nu pare să fi fost gândit până la capăt. Spre exemplu:

  • Nu avem un buget clar alocat pentru achiziția de avioane. În ciuda situației tensionate din Ucraina, în execuția bugetară pe ultimii ani nu a existat o sumă alocată special pentru achiziția de avioane. Iar într-o țară care vrea să crească pensiile și salariile bugetarilor, care vrea să reducă taxele considerabil în anii următori, există riscul să ne trezim fără bani pentru apărare.
  • Nu avem un deadline clar pentru achiziția achiziția. Nu se știe exact cât vom mai folosi avioanele MIG-21 Lancer. Deși au intrat în dotarea armatei române începând cu anii 70, ele continuă să fie folosite și sunt șanse mari să fie folosite în paralel cu F-16. S-ar putea să ne trezim că lucrurile se complică la frontiera noastră răsăriteană iar noi zburăm cu MIG-uri în fața SU-35, chestie care nu are cum să se termine bine pentru noi.
  • Nu știm de la cine le vom cumpăra. Portugalia nu prea mai are avioane de dat. Se discuta într-o perioadă de achiziționarea de astfel de avioane de la Grecia care avea la rândul ei mari probleme economice, însă odată cu escaladarea situației din Turcia, vecină a Grecia, lucrul acesta pare puțin probabil a se mai întâmpla. Ar mai fi unele state (Olanda, Belgia) care ar dori să vândă F-16 vechi pentru a putea achiziționa aeronave mai moderne, dar nu e clar câte astfel de avioane sunt disponibile pe piață, la ce preț și când ar putea să fie livrate.

Avion F-16 în timpul alimentării aeriene

Și acum să ajungem la elementul de noutate și motivul pentru care am scris toată povestea asta: Polonia tocmai a anunțat că explorează ideea de achiziționa 96 de avioane F-16 second hand. Iar asta e o veste foarte proastă pentru România având în vedere că Polonia pare mult mai determinată în a își împrospăta flota, având un buget dedicat în acest sens, spre deosebire de România care nu știe exact pe ce bani se poate baza.

Practic, dacă în momentul acesta ar apărea un stat dispus să vândă avioane, polonezii ar avea banii pregătiți, noi nu. Mai mult faptul că Polonia se orientează spre avioane F-16 second hand nu e în avantajul nostru, având în vedere că vom concura pentru aceleași resurse, România orientându-se la rândul ei spre discuții cu SUA pe marginea achiziției de F-16 folosite.

Concluzia

Nu sunt expert în tehnică militară, dar ca economist știu că atunci când concurezi pentru aceeași resursă cu altcineva trebuie să fii capabil de a veni cu o ofertă mai bună. În momentul de față România nu pare a avea o ofertă pentru a putea concura cu Polonia care vine cu cifre concrete pe masă. În cazul în care nu poți veni cu o ofertă financiară mai bună trebuie să compensezi prin alte mijloace, spre exemplu volum, dar și aici Polonia are cifrele mai bune decât ale României: Noi vrem alte 24 de avioane comparativ cu 96 câte ar cumpăra Polonia. A ne orienta spre un alt producător de avioane iarăși nu pare o soluție având în vedere că asta ar implica mai mulți bani (avioanele ar trebui să fie probabil noi) și am avea flota fragmentată în multe modele cu costuri mari de întreținere.

Mi-ar plăcea să văd un program cu cifre de înzestrare cu aeronave inclus în bugetul Ministerului Apărării, astfel încât indiferent ce culoare politică are guvernul să avem certitudinea că există bani pentru avioane. Mi-ar plăcea să văd discuții privind achiziția de avioane noi vs. avioane vechi. Mi-ar plăcea să aud că avem în vedere și soluții de finanțare alternativă precum leasingul de avioane noi, chestie practicată de multe state din UE.

 

Daniel

De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist.
Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

About the Author

Daniel
De 7 ani lucrez în consultanță, din care ultima jumătate de an petrecută la o firmă din UK. Pasionat de economie și artă grafică. Cola mă ține treaz, ceaiul mă ține sănătos, dar vinul mă ține optimist. Scriu despre economie, taxe, tehnologie și alte lucruri la care mă pricep.

Be the first to comment on "Aglomeratie la F-16"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*